اتحاد ایرانیان در برابر ترامپ با وجود نگرانی از بازگشت تحریم‌ها

موضع گیری خصمانه دونالد ترامپ در قبال ایران، واکنش های مختلفی از بی تفاوتی تا غرور ملی را در بیان ایرانیان برانگیخته، اما بسیاری از آنها نگران تبعات منفی اقتصادی ناشی از لغو موافقتنامه چندجانبه برجام هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب اعلام کرد که ممکن است به توافق سال 2015 بین ایران و قدرت های جهانی که منجر به لغو تحریم ها علیه ایران شد پایان بدهد.

خسروانی، 37 ساله مادر خانه دار یزدی در این باره گفت: «ترامپ کیست که ایران و ایرانیان را تهدید کند؟ البته ما خواهان مشکلات اقتصادی نیستیم، اما این بدان معنا نیست که عروسک خیمه شب بازی آنها شویم و هر کاری آنها می گویند را انجام بدهیم.»

هرچند شهروندان ایرانی از تحمل دشوارهای اقتصادی سال های تحریم خسته اند، اما بسیاری از آنها همچنان از تصمیم حکومت خود برای مقاومت در برابر آمریکا پشتیبانی می کنند.

مقامات ایرانی می گویند، 15 درصد از نیروی کار کشور فاقد شغل هستند. اما بسیاری از افراد شاغل نیز حقوق کمی دریافت می کنند و این بدان معناست که رقم واقعی افراد فاقد شغل کافی برای تامین هزینه های زندگی بسیار بالاتر از رقم اعلام شده است.

عدم سرمایه گذاری خارجی در صورت وضع مجدد تحریم ها، موجب تشدید بحران بیکاری در ایران خواهد شد. در حال حاضر به دلیل نوسان بالای نرخ ارز و افت ارزش ریال در روزهای گذشته، صرافی ها در ایران از فروش دلار آمریکا خودداری می کنند. ایرانی ها نگران اند که تحریم های جدید موجب افزایش قیمت مواد غذایی از جمله برنج، نان و لبنیات شود.

غلامعلی 43 ساله، معلم ساکن تهران می گوید: «نگرانی من این است که وضعیت اقتصادی مجددا به دوران تحریم ها برگردد، یعنی زمانی که ما برای تامین مایحتاج ضروری و حتی تهیه دارو با مشکل مواجه بودیم. من می خواهم پسرم زندگی خوبی داشته باشد.»

بعد از لغو تحریم ها، روحانی برای بهبود وضعیت اقتصادی ایران فرش قرمز زیر پای سرمایه گذاران خارجی پهن کرده است. اما تاکنون تنها چند سرمایه گذار معدود اروپایی از جمله شرکت هواپیماسازی ایرباس، شرکت انرژی توتال و زیمنس آلمان به بازار ایران باز گشته اند.

بقیه شرکت ها به دلیل نگرانی از تحریم های همچنان پابرجای واشنگتن از ورود به ایران خودداری کرده اند.

توافق هسته ای توسط کشورهای دیگر یعنی چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا هم به امضا رسیده است. به رغم اطمینان بخشی دیگر امضا کنندگان برجام مبی بر تداوم پایبندی به این توافق، در صورتی که توافق به دلیل کارشکنی آمریکا نتواند به قوت خود باقی بماند، شرکت های اروپایی ممکن است در خصوص همکاری با ایران تجدیدنظر کنند.

نرخ تورم در دوره ریاست جمهوری روحانی تک رقمی شده، اما به گفته حسین، یک شهروند تهرانی، وی نتوانسته نرخ بالای بیکاری را مهار کند و شکاف بین فقیر و غنی در حال افزایش است.

برخی از ایرانیان نیز به سخنان ترامپ بی توجه هستند. ارژنگ بختیاری، 19 ساله که خانواده وی چند کارخانه در شهرهای مختلف ایران دارد گفت: «برای من اهمیتی ندارد. اگر توافق از هم بپاشد مدارس تعطیل می شود؟ این مهم است چون اگر تعطیل شود می توانم با دوستانم به تعطیلات بروم.»

فروپاشی برجام می تواند از نظر سیاسی تبعات نامشخصی برای حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، که معمار اصلی این توافق به شمار می رود داشته باشد.