لزوم تغییر در شیوه اخذ مالیات

محمدرضا جعفریان مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران در نشست امروز (چهارشنبه، مهرماه) اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی از مودیان مالیاتی تقاضای ارائه اسناد و دفاتر فروش پنج سال گذشته را برای اخذ مالیات دارد.

وی افزود: در سال‌های گذشته برخی از بنگاه‌ها مکلف به تهیه دفاتر نبوده و  یا اطلاعی از این موضوع نداشته‌اند، بنابراین امسال مشمول جریمه ۵ درصدی درآمد  شده اند.

جعفریان ضمن انتقاد از شیوه غلط اخذ مالیات بر ارزش افزوده،گفت: طبق قوانین موجود مالیات بر ارزش افزوده، مالیات تنها باید یک بار و از طریق مصرف کننده نهایی اخذ شود، اما طی این سال ها این امر محقق نشده است.

وی در ادامه افزود: اخذ مالیات بر ارزش افزوده چندین مرحله دارد که از نقطه صفر تولید شروع و به عمده فروش، بنکدار و خرده فروش هم تعمیم داده می شود که این نقض صریح قانون است.

مشاور امورمالیاتی اتاق اصناف ایران، تاکید کرد: این شیوه اجرای قانون سبب می شود که مودیان تخلف مالیاتی داشته باشند، درحالیکه اگر قانون به درستی اجرا شود، فرارهای مالیاتی نیز کاهش پیدا خواهد کرد‌.

جعفریان همچنین با اشاره به مباحث پیرامون صندوق های مکانیزه فروش، تصریح کرد: از زمان تصویب این طرح، ۱۴ سال می‌گذرد اما کماکان زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح مهیا نیست.

مشاور امورمالیاتی اتاق اصناف ایران در پایان تاکید کرد: اجرای هرچه سریع تر این طرح می تواند، شفافیت را در بنگاه های اقتصادی افزایش داده و مانع از ایجاد رانت و فساد شود.