آمریکا پای اردوغان را هم به پرونده رضا ضراب کشاند

به گفته دادستان های امریکایی، یک تاجر ایرانی الاصل متهم به همکاری در دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران، به دنبال کسب حمایت و توسل جستن به نام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای پیشبرد کسب و کار خود بوده است.

دادستان های امریکایی گفت وگوهای ضبط شده و مستندات دیگری را جمع آوری کرده اند که نشان می دهد رضا ضراب تاجر ایرانی- ترک، احتمالا به دنبال جلب حمایت اردوغان بوده است.

رئیس جمهوری ترکیه متهم به ارتکاب هیچ عمل غیرقانونی ای نیست و ممکن است این تاجر ایرانی الاصل به دروغ و برای تاثیرگذاری بر دیگران نام اردوغان را برده باشد.

اسناد ارائه شده در پرونده دور زدن تحریم ها و پولشویی علیه رضا ضراب، می تواند بیش از پیش روابط میان آمریکا و ترکیه را با پیچیدگی مواجه نماید.

بعد از انتشار این گزارش در مورد رسیدگی های قضایی آمریکا در مورد پرونده رضا ضراب، ارزش لیر ترکیه 1.8 درصد دیگر کاهش یافت و هر دلار به 3.8662 لیره رسید. شاخص بانکی ترکیه هم با افت 3.3 درصدی مواجه بود. همچنین میزان بازدهی اوراق قرضه ده ساله دولت ترکیه با 34 واحد رشد به 12.24 درصد رسید.

تیم اش، استراتژیست موسسه مدیریت دارایی بلولبی در لندن گفت: «پرونده رضا ضراب یکی از عوامل تاثیرگذار در اوبط آمریکا و ترکیه است... تصور می شود که ضراب دارای روابطی نزدیک با خانواده اردوغان بوده و در واقع وی در عین حفظ شهروندی ایران، شهروندی ترکیه را نیز گرفته است.»

مذاکات تلفنی و اسناد ثبت و ضبط شده نشان می دهد که ضراب در حال پیگیری منافع اردوغان بوده است.

به گفته دادستان های امرکیایی، در یک تماس تلفنی که تاریخ آن به 16 آوریل 2013 بر می گردد، ضراب با یکی دیگر از متهمان این پرونده درباره تلاش هایش برای خرید بانکی برای انجام تراکنش های ایران از طریق این بانک بوده است.

وی در این مکالمه می گوید: «من این مسئله را آن روز در مراسم عروسی توضیح دادم...من بر خواهم گشت و خواهم گفت، آفای نخست وزیر (اردوغان) اگر شما موافقت کنید و به من مجوز بدهید، من حتی اگر بانکی هم خریداری کنم از طریق رگولاتور بانکی ترکیه عمل خواهم کرد.»