چالش های پیش روی طرح فروش اقساطی لوازم خانگی با کارت اعتباری

غزنوی سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص آغاز دوباره طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری گفت : بهترین روش برای خروج از رکود این صنعت،  ارائه تسهیلات مناسب برای دسترسی مردم به کالاهای ارزان قیمت و با دوام است.

وی افزود : دو سال گدشته ارائه تسهیلات برای خرید خودرو  طرح موفقی بود که با استقبال مردم روبرو شد.

غزنوی درباره عدم موفقیت طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری در 2 سال گذشته گفت:در طرح قبلی شرایط وام و تسیهلات گران قیمت و عدم رعایت مکانیسم بازار از عوامل استقبال نکردن مردم بود.

وی ادامه داد: کیفیت برای بعضی خریداران بهانه است و اگر شرایط مهیا شود مردم کالای ایرانی را می خرند .

 سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: بانک مرکزی اعتقاد به طرح خرید کالای ایرانی ندارد و ما برای خروج از رکود باید تجارب کشورهایی  مانند چین که کالا را از  تولید کنندگان داخلی با قیمت مناسب می خرید و با قیمت پایین در اختیار مردم قرار می داد به کار ببریم. 

غزنوی افزود: دولت باید جسارت بیشتری به خرج دهد و در حال حاضر تولید کنندگان کالا را با تسهیلات 36 ماهه به مردم ارائه می دهند ولی اگر دولت وارد شود و حمایت کند قطعا تولید کننده ایرانی موفق تر خواهد بود.

وی درباره شرایط بازار لوازم خانگی تصریح کرد: با توجه به گرانی مواد اولیه و ارز ،تولیدکنندگان شرایط سختی را تجربه می کنند و در پایان ماه صفر قطعا لوازم خانگی نیز گران خواهد شد.

غزنوی تصریح کرد:باید بازار کالاهای لوازم خانگی را با جذابیت تسهیلات از رکود خارج کنیم و موضوع اصلی باید تحریک تقاضا باشد و تسهیلات باید مولد باشد به گونه ای که مبلغ آن به تولید کننده ایرانی برسد.

بر اساس این گزارش در ادامه طحان پور رییس اتحادیه لوازم خانگی در خصوص این طرح اظهار داشت : این طرح همان دنباله طرح قبلی است و  قرار است اشکالات آن گرفته شود و  نهایاتا تا یک ماه دیگر اجرایی می شود.ولی یقین دارم این طرح نیز موفق نخواهد بود.

وی افزود: ما باید نگاه کنیم چرا مردم خودرو را خریدند زیرا خرید خودرو برای امرار معاش بود اما در حوزه لوازم خانگی به این گونه نیست.

وی ادامه داد:در روش گذشته بعضی می خواستند اعتبار کارت  را به پول نقد تبدیل کنند ولی در این طرح برنامه ریزی شده تا  پول به حساب تولید کننده واریز شود  ضمن اینکه سود  تسهیلات در این طرح  12 درصد است .

طحان پور ادامه داد: در طرح قدیم مشکل اصلی این بود که مسئولین دولتی نظرات اتحادیه را در نظر نمی گرفتند. در طرح قبلی بعضا اجناس با 20 درصد قیمت بالاتر به مردم فروخته می شد. باید بازار را در این طرح جذاب کنیم.

رییس اتحادیه لوازم خانگی تصریح کرد:  بانک مرکزی با همکاری وزارت صنعت و معدن و تجارت قرار است طرح جدید را برای  فروش اقساطی لوازم خانگی با کارت اعتباری ،برنامه ریزی و در آینده نزدیک اجرایی کند و اگر بانک مرکزی  پولی را در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد باید شرایط پرداخت و سود مشخص گردد ضمن اینکه در طرح قبلی وعده ها عملی نشد.