حجم پایین مبادلات در تجارت ایران با روسیه

اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان این که حجم مبادلات اقتصادی و تجاری بین  ایران و روسیه هنوز قانع کننده و رضایت بخش نیست ، اظهار کرد: ایران و روسیه بیش از هزار سال با هم همسایه و مشترکات زیادی برای همکاری‌های دو جانبه دارند.

وی افزود: بعد از انقلاب روابط ایران و روسیه دچار دگرگونی های خاصی شده و روابط این دو کشور در شرایط فعلی از هرحیث رو به گسترش است.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: خوشبختانه در دولت یازدهم و دوازدهم نزدیکی و قرابت بین دو کشور روز افزون شده است.

وی در ادامه توسعه روابط بین ایران و روسیه را به لحاظ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مناسب توصیف کرد و افزود: تنها از حیث اقتصادی هنوز ایران شرایط لازم برای افزایش سطح مبادلات تجاری و اقتصادی با کشور روسیه را پیدا نکرده است.

عسگراولادی ضمن تاکید بر توسعه و تعمیق روابط اقتصادی بین ایران و روسیه، تصریح کرد: این دو کشور از توانمندی ها و ظرفیت های بسیاری برای ارتقای مناسبات برخودار هستند.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه سفر پوتین به تهران را گامی مهم در راه تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور دانست و گفت: رابطه ایران و روسیه رابطه قابل قبولی است اما حجم مبادلات از نظر صادرات خیلی پایین است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص روابط ایران با جمهوری آذربایجان گفت:  روابط بین این دو کشور به ویژه در حوزه ترانزیت بسیار خوب است.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه ضمن پیشنهاد به رییس جمهور مبنی بر تغییر روابط سه جانبه به پنج جانبه در سطح کشورهای خزری، گفت: بهتر است قزاقستان و ترکمنستان نیز به جمع سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان اضافه تا چتر مبادلات اقتصادی و تجاری در سطح پنج کشور حاشیه خزر (دریای صلح و دوستی) گسترانده شود.

عسگراولادی افزود: تبدیل روابط از سه جانبه به پنج جانبه موجب گسترش و تعمیق بیشتر روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی در سطح منطقه می شود.

وی در خاتمه یادآور شد: با توجه به اینکه سه کشور ایران، روسیه وآذربایجان از جمله صادرکنندگان نفت در جهان هستند، همکاری این سه کشور در حوزه قیمت گذاری انرژی می تواند بر قیمت جهانی طلای سیاه تاثیر اثرگذار باشد.