نامه آخوندی و زنگنه به نوبخت

محمد شکرچی‌زاده در نشست خبری اظهار کرد: مقوله مصرف انرژی برای کشور مهم است و اتلاف قابل توجهی در ساختمان‌ها انرژی هدر می‌رود که ارزش افزوده‌ای را برای ما به همراه ندارد.

وی با بیان این‌که میزان مصرف انرژی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر 2.5 تا 3 برابر است، اظهار کرد: در صورت تداوم روند کنونی مصرف انرژی، کشورمان طی سال‌های آینده تبدیل به واردکننده انرژی می‌شود.

وی با بیان این‌که خوشبختانه در ماه اخیر آیین‌نامه اجرایی ماده 18 قانون اصلاح مصرف انرژی برای ساختمان‌های دولتی تهیه شد، تصریح کرد: برای سال آینده باید ذی‌حساب‌ها و مسئولان دستگاه‌های مالی هزینه‌های انجام این کار را پیش بینی کنند. در این راستا 30 آبان‌ماه امسال وزرای نفت و راه و شهرسازی در نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده‌اند اعتبار مورد نیاز برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی در نظر گرفته شود.

شکرچی زاده یادآور شد:پیش‌بینی شده بود منابع مالی برای بهبود مصرف انرژی تامین شود در این راستا 2 سال برای ارزیابی و 5 سال برای اجرا تعیین شده و دولت برای خودش آنرا تکلیف کرده است.

وی با بیان این‌که توان مهندسی ما برای انجام این کار کفایت نمی‌کند و سازمان نظام مهندسی ساختمان باید مهندسان را برای این کار آماده کند، اظهار کرد: برخلاف مباحث دیگری مانند زلزله، دانشجویان درباره مفهوم انرژی اطلاعات کافی ندارند.

وی ایجاد اشتغال را یکی از اثرات بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی عنوان کرد و افزود: اگر در کشورهای خارجی مصرف انرژی مدیریت نشود، هزینه پرداخت شده برای انرژی از میزان اجاره ساختمان هم بیشتر خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات راه،‌مسکن و شهرسازی استفاده نامناسب از مصالح برای نما را دلیل آتش سوزی چندماه پیش ساختمانی در لندن عنوان و ابراز امیدواری کرد برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها از مصالح استاندارد استفاده شود.

شکرچی زاده با بیان این‌که حدود 27 میلیون ساختمان در کشور داریم که سالانه 500 تا 600 هزار دستگاه به این تعداد اضافه می شود، ابراز امیدواری کرد با تامین اعتبار، بتوان موضوع مصرف بهینه انرژی را در ساختمان‌های ساخته شده و در حال ساخت به جای خوبی برسد.