پروژه های عمرانی در بودجه ۹۷ باید به بخش خصوصی واگذار شود

پس از ارائه لایحه بودجه، نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی مجلس ۱۵ روز و کمیسیون تلفیق بودجه نیز ۱۵ روز فرصت دارند تا بودجه را بررسی و پیشنهادات خود را به هیئت رئیسه‌ جهت بررسی در صحن علنی پارلمان ارائه دهند.

در صحن علنی ابتدا کلیات بودجه تصویب و پس از آن درآمد‌ها و مصارف دولت مشخص و در نهایت لایحه بودجه به تصویب مجلس می‌رسد.

پیش از این، حسینعلی حاجی‌دلیگانی “عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی “گفته بود: تاکنون اطلاعاتی درباره بودجه سال آینده از سوی دولت به نمایندگان ارائه نشده است اما طبق اخباری که نمایندگان کسب کرده‌اند بودجه عمرانی کشور در سال آینده کاهش یافته است، اگر این اتفاق در بودجه سال آینده رخ دهد قطعاٌ پروژه‌های عمرانی معطل می‌مانند.

برای بررسی بیشتر به سراغ مهدی پازوکی” کارشناس مسائل اقتصادی” رفتیم و از او پیرامون باید های بودجه ریزی عملیاتی که بارها مورد تاکید مسئولان دولتی قرار گرفته بود سوال کردیم.

مهدی پازوکی” استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی” ، در خصوص بودجه سال ۹۷، گفت: بنده از جزیئات بودجه اطلاع ندارم اما معتقدم باید در بخش درآمدی به سمت مالیات رفت چرا که مهمترین و اصلی ترین منبع درآمد دولت است از این رو در بخش درآمدی، سیاست دولت، مجلس و قوه قضائیه(مجموعه حاکمیت) برای اینکه کشور همچنان به سمت تعالی و پیشرفت حرکت کند باید اهمیت و توجه به مالیات باشد.

وی افزود: اکنون نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی ۷/۵ درصد است در حالی که در ترکیه حدود ۲۱ درصد و در مالزی حدود ۲۰ درصد است به همین جهت باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود، در این بخش نیاز به همکاری سایر دستگاه های حاکمیتی داریم.

کارشناس مسائل اقتصادی به بخش هزینه ها در بودجه سال آینده پرداخت و اظهارداشت: در این بخش دولت باید جلوی هزینه های غیر ضروری را بگیرد و به این اصل توجه داشته باشد که سیستم بودجه ریزی براساس بودجه ریزی عملیاتی تهیه شود بنابراین تاکید می شود “دولت سعی کند براساس سیاست های بخردانه جلوی افزایش بودجه را بگیرد”.

پازکی در پاسخ به این سوال”سخنگوی دولت اعلام کرده بود: «شعار بودجه سال ۹۷”تصویب بر پایه قیمت تمام شده و هزینه واحد تولید و تخصیص بر اساس عملکرد” است، به نظر شما با این رویکرد، بودجه  سال آینده عملیاتی تهیه شده است؟»گفت: امیدواریم به همین شکل که سخنگوی محترم دولت بیان کرد انجام شده باشد.

وی اضافه کرد: به نظر بنده یکی از اقدامات مهمی که دولت باید در بودجه سال ۹۷ لحاظ می کرد مربوط به بخش هزینه های عمرانی بود. دولت بایداطلاعات دقیق از پروژه های عمرانی تهیه و آنها را به بخش خصوصی واگذاری کند چون هم اکنون بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه های نیمه کاره داریم واگر پروژه جدیدی تعریف نشود حداقل ۲۰ سال طول می کشد تا این پروژه ها خاتمه پیدا کند بنابراین باید برای آنها فکری کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید براینکه باید به سمت واگذاری به بخش خصوصی رفت، تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ دهد خیلی به نفع بودجه ریزی در ایران خواهد بود.