ممنوعیت افزایش قیمت ۲۲ کالای ضروری

روزها برای آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در کشور به شماره افتاده و قرار است تحولی بزرگ در اقتصاد ایران رخ دهد و آن را از رخوت و سستی فعلی به سمت رقابت و جنب و جوش بکشاند.

به گزارش افکار به نقل از مهر، دولت اعلام کرده است هرگونه افزایش قیمتی به خصوص در ۲۲ قلم کالای حساس و تاثیرگذار در سبد مصرفی خانوارها، ممنوع است و به شدت با آن برخورد می کند. جرایم افزایش یافته و مردم نیز باید مشاهده هر گونه تخلفی را با شماره تلفن ۱۲۴ در میان بگذارند تا بازرسان در کمتر از ۳۰ دقیقه در محل حاضر شده و موارد تخلف را بررسی و در صورت ضرورت، پرونده را تعزیراتی کنند.

البته دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری در گفتگوی شنبه شب خود با شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران که میلیونها بیننده تلویزیونی داشت، برای محتکران خط و نشان کشید و در نهایت خطاب به آنان گفت: " شما نمی دانید ما چه زمانی می خواهیم اصلاح قیمتها را آغاز کنیم و حالا حالا باید هزینه انبارداری بدهید؛ بدین ترتیب قطعا از این اقدام متضرر خواهید شد. "

در این میان، به گفته مسئولان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، محدوده کار بازرسی ها برای جلوگیری از افزایش قیمت، فراتر از این ۲۲ قلم کالا است و دولت قصد دارد تا کنترل بازار را به دست گیرد.

از سوی دیگر، دولت نیز مصوبه ای داشته است که براساس آن، تمامی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و غیردولتی، همچنین واردکنندگان، شرکتهای پخش، اصناف، واحدهای تولیدی، بنکداران، مالکان انبارها و سردخانه ها موظف به اعلام موجودی، ارایه اطلاعات و مستندات مربوط در خصوص ۲۲ گروه کالایی شده اند.

ردیف گروه کالایی اقلام کالایی
۱ برنج
۲ روغن نباتی
۳ قند و شکر
۴ گوشت قرمز
۵ گوشت مرغ
۶ تخم مرغ
۷ نان
۸ لبنیات شیر، ماست، کره و پنیر
۹ ماکارونی
۱۰ حبوبات
۱۱ چای
۱۲ خرما
۱۳ سیب زمینی
۱۴ پیاز
۱۵ گوجه فرنگی و رب
۱۶ میوه و مرکبات سیب، موز، نارنگی و پرتقال
۱۷ نهاده های دامی جو، ذرت،
۱۸ پودر شوینده دستی و ماشینی
۱۹ فولاد خام، تیرآهن، میلگرد و ورق
۲۰ سیمان خاکستری
۲۱ کاغذ چاپ و تحریر
۲۲ لاستیک خودرو انواع خودرو