اینترنت ارزان شد یا گران؟

 از اهداف اصلی تغییر در تعرفه‌ها ایجاد بازار رقابتی در بین شرکت‌ها و ارایه اینترنت نامحدود به مشترکان و البته رعایت حقوق مصرف‌کنندگان است.

به گفته وزیر ارتباطات « در مدل جدید، شرکت‌های ارائه‌دهنده موظف به تضمین سرعت خریداری شده به مشترکین خود هستند. در مدل سابق برای سرویس دو مگابیت بر ثانیه با سقف مصرفی ۱۰ گیگابایت باید ۳۵ هزار تومان پرداخت می‌شد. اکنون برای سرویس دو مگابیتی با حجم مصرف عادلانه ۲۰ گیگابایتی، ۲۵ هزار تومان پرداخت خواهد شد که عملا ۳۰ درصد کاهش در هزینه و ۱۰۰ درصد رشد در میزان مصرف خواهد داشت. در سرویس ۱۶ مگابیتی هرچند پرداخت با رشد ۶۰ درصدی مواجه شده اما میزان مصرف رشد ۱۲۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.»

گرچه تعرفه‌های جدید از جهات زیادی می تواند به نفع برخی مشترکان تمام شود اما نظرسنجی‌ها و گزارشات میدانی نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان از تعرفه‌های جدید چندان هم رضایت ندارند.  

مینا.ش یکی از مشترکان اینترنت شرکت مخابرات تهران درباره تعرفه‌های جدید می‌گوید: تعرفه‌های اعلامی نکته جدیدی نداشت و تنها نقطه قوت آن قطع نشدن اینترنت در صورت اتمام حجم مصرفی است.

به گفته وی تعرفه‌های جدید مشترکان را ترغیب می‌کند تا از شبکه جهانی دست بکشند و بیشتر به استفاده از اینترنت داخلی روی آورند که به نظر من این چندان رضایت بخش نیست.

این مشترک اینترنت پرسرعت معتقد است که  در حال حاضر تلگرام بیشترین حجم ترافیک دیتا را به خود اختصاص داده است و حالا اگر بخواهیم با این تعرفه های جدید به زور دست مردم را از این اپلیکیشن کوتاه کنیم چندان معقول و منصفانه به نظر نمی‌آید.

محمدرضا .ب یک از مشترکان شرکت داتک نیز درباره تعرفه‌های جدید  می‌گوید: من مصرف چندانی از اینترنت ندارم و شاید حداکثر یک تا 2 گیگابیت به طور ماهانه از شبکه دیتا استفاده کنم و این تعرفه‌ها به ضررم تمام می‌شود و به فکر این هستم که از دریافت خدمات ADSL انصراف دهم و تنها از اینترنت همراه استفاده کنم .

وی معتقد است که تعرفه های جدید اینترنت تنها برای مشترکان پر مصرف مفید است و در حق مشترکان کم مصرف اجحاف شده است و چون همه شرکت‌ها تعرفه‌های نسبتا یکسانی را ارایه می دهند مشترکان کم مصرف مجبور می‌شوند تا از خدمات جایگزین مانند اینترنت‌موبایل استفاده کنند.

یکی از بزرگترین انتقادهایی که از تعرفه‌های جدید اینترنت پرسرعت مطرح است همین موضوع متضرر شدن مشترکان کم مصرف است.

البته گویا مسولان ارتباطی کشورمان تا حدودی این نقد را وارد می‌دانند اما راهکاری برای برطرف کردن آن درنظر ندارند چون چندی پیش وزیر ارتباطات در این باره گفت : «بازار، بازاری رقابتی است و سرویس های متعدد وجود دارد؛ هم DSL و هم موبایل در بازار به ارایه خدمات پرداخته اند و سرویس‌های تلفن همراه هنوز اقدام به ارایه بسته‌های حجمی می کنند و کسانی که حجم کمی مصرف می کنند، می توانند به سراغ اپراتورهای همراه بروند.»

احمد نیکخواه کارشناس رسانه‌های نوین در این باره می‌گوید: بدون شک باید راهکاری برای این موضوع در نظر گرفته شود و در غیر این صورت اینترنت برای کاربران کم مصرف گران‌تر از قبل محاسبه می‌شود که این خارج از انصاف است.

نیکخواه معتقد است که تعرفه‌های کنونی اینترنت بین‌الملل نسبت به قبل گران‌تر شده است و ادغام آن با اینترنت داخلی این ذهنیت را برای مشترکان ایجاد می کند که پهنای‌باند ارزان‌تر شده است.

وی می افزاید: در گذشته اینترنت یعنی شبکه جهانی بین‌المللی ولی حالا سعی شده تا این واژه با شبکه داخلی ادغام شود  و من فکر می کنم اگر به همین منوال پیش رویم احتمالا در آینده شاهد گران‌شدن اینترنت خواهیم بود گرچه حالا هم همین اتفاق افتاده است.

این کارشناس رسانه‌های دیجیتال می‌گوید: بنابر آمار‌ها دانلود فیلم و استفاده از شبکه‌های اجتماعی از موارد پرمصرف مصرف دیتا در ایران است که برای دسترسی به بیشتر آن‌ها باید از اینترنت بین‌الملل استفاده کرد و حالا که استفاده از این شبکه گران‌تر از قبل محاسبه شده است، بدون شک مصرف‌کنندگان نهایی متضرر می‌شوند.

نیکخواه معتقد است که تعرفه‌های کنونی بیشتر برای تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده از شبکه‌داخلی است و این موضوع چندان راه به‌جایی نخواهد برد.

وی می‌گوید: اگر از کشور ایالات متحده که بیشتر شرکت‌های بزرگ فناوری در آن حضور دارند بگذریم ، کشور دیگری نیست که مردم خود را از طریق گران کردن اینترنت مجاب کند تا از شبکه‌های اجتماعی داخلی و یا سایت‌های داخلی استفاده کنند.

هنوز یک هفته از اجرای طرح جدید نمی‌گذرد و باید منتظر بود و دید مسولان و شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت تلاش می کنند تا از حجم انتقاد‌ها بکاهند یا با پافشاری خود، مردم را مجاب به استفاده از طرح‌‌های کنونی خواهند کرد؟