پول صرفه‌جویی یارانه‌ها به کجا می‌رود؟

محمدرضا تابش در تشریح این جلسه، گفت: در این جلسه دکتر نوبخت تاکید کرد منابع حاصله از صرفه‌جویی در یارانه‌ها به خزانه نخواهد رفت و صرف حمایت موثرتر از نیازمندان خواهد شد.

به گفته وی، نوبخت صادرات غیرنفتی را ۴۷ میلیارد دلار، میزان منابع حاصله از فروش نفت را ۱۰۱ میلیارد دلار، قیمت نفت هر بشکه ۵۵ دلار و قیمت دلار را ۳۵۰۰ تومان و پیش‌بینی رشد اقتصادی را شش درصد عنوان کرد و اهداف کلیدی بودجه سال آینده را رشد، اشتغال، حمایت از تولید و مبارزه با فقر دانست.
تابش ادامه داد: در جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه، پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه به تشریح ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ پرداخت و اعلام کرد که اصول شفافیت، تمرکززدایی، عدالت‌گرایی، مبارزه با فقر و فساد و اهتمام به توسعه هدفمند کشور، در تدوین بودجه مدنظر قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: بر اساس این گزارش برای اتمام پروژه‌های عمرانی و تسریع در بهره‌برداری از آنها با مشارکت بخش خصوصی، ۱۵هزار میلیارد تومان و ۱۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی (به شرط تصویب مجلس) در نظر گرفته شده است.
به گفته تابش، در این گزارش ایجاد اشتغال ۹۸۰ هزار نفری در سال آینده نیازمند تامین ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار عنوان شد که از توان دولت به تنهایی خارج است و در صورت توافق جمعی اگر قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کرد، می‌توان منابع حاصله را به اشتغال اختصاص داد.
به موجب این گزارش، برای اعمال شفافیت و نظارت موثر بر صرف اعتبارات، هفت سرفصل با عناوین آب و محیط زیست، حمل و نقل ریلی و عمومی، توسعه سواحل مکران، توجه به مسکن و بافت‌های فرسوده، توسعه سواحل مکران و تقویت بنیه دفاعی در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.
همچنین در مبارزه با فقر، خط مستمری ۷۰۰ هزار تومانی برای خانوار پنج نفری در نظر گرفته شده و خانوارهای پایین‌تر از این سطح درآمدی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
بر این اساس، سهم اعتبارات متفرقه از ۲۰ درصد به ۱۱/۸ درصد کاهش یافته و تعداد یارانه‌بگیران از ۷۷ میلیون نفر به ۴۲ میلیون کاهش خواهند یافت و منابع حاصله صرف مقابله با فقر مطلق و حمایت موثرتر از خانواده‌های کم‌ توان خواهد شد.
همچنین یارانه مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، افراد ساکن دهستان‌های ضریب ۷، ۸ و ۶، بیماران خاص، گروه‌های نیازمند، بازنشستگان و عشایر و ایثارگران پرداخت خواهد شد که جمع این افراد به ۴۲ میلیون نفر می‌رسد.

در این جلسه نمایندگان نیز ابهامات، سوالات و نقطه نظرات خویش را مطرح کردند که مسئولان ذیربط به آنها پاسخ دادند.
صبح امروز نیز کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پیرامون بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ تشکیل جلسه داد. در این جلسه کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان ضمن بیان نقدها و ابهامات خود، کلیات لایحه را با هدف رفع نواقص در هنگام بررسی جزئیات، به تصویب رساندند.