زلزله این بار در نرخ مسکن/ افزایش 15 درصدی

گروه اقتصادی- افزایش ناگهانی نرخ مسکن این روزها شوکی را به کسانی که می خواستند خانه دار شوند وارد کرده است، اما سوال اینجاست چرا به صورت ناگهانی مسکن گران شد؟ زیرا در سالهای گذشته نرخ خرید و فروش مسکن تقریبا راکد بوده و تنها اجاره بها روز به روز گران تر می شد اما این روزها به اعتقاد کارشناسان این حوزه مسکن 15 درصد گران شده است.

به گزارش افکارنیوز، به نظر می رسد این افزایش قیمت مسکن به دلیل بار روانی احتمال گرانی بنزین به 1500 تومان باشد و به همین دلیل پیش بینی می شود مسکن با رکود تورمی دست و پنجه نرم کند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان گران شدن بنزین باعث می شود قیمت مسکن تا نزدیک به دو برابر افزایش یابد، و این موضوع نه تنها رکود مسکن را در شرایط بدتری قرار می دهد که باعث افزایش اجاره بهای خانه ها نیز می شود.

مجید کیان پور نماینده مجلس درباره وضعیت مسکنمی گوید: به طور معمول هر سال با افزایش قیمت مسکن روبرو هستیم،  افزایش قیمت مسکن آثاری را بر ساخت وساز خواهد داشت و بیشترین اثر آن نیز مربوط به بحث حامل‌های انرژی و تولید مصالح ساختمانی است.

وی با بیان اینکه حباب قیمتی بازار مسکن تخلیه شده است، گفت: به نظر می‌رسد قیمت بازار مسکن با وجود این حباب قیمتی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد با افزایش روبرو شده است.

کیان پور تصریح داد: افزایش ناگهانی قیمت بنزین آثار روانی مناسبی را برای بازار مسکن ایجاد نخواهد کرد و با ایجاد چنین شوکی به متقاضیان مسکن، بسیار زیان بار خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: هرسال میزان دستمزد کارگران و به طور اتوماتیک افزایش می‌یابد دولت نیز باید این رویه را برای بخش حامل‌های انرژی در نظر بگیرد و قیمت بنزین را هرساله برابر با نرخ تورم افزایش دهد.

وی ادامه داد: افزایش ناگهانی قیمت حامل‌های انرژی باعث افزایش شدید نرخ تورم در این بخش و در نتیجه قیمت تمام شده بازار مسکن می‌شود.