درخواست 3 بانک ایرانی برای گشایش شعبه در هند

حداقل 14 بانک خارجی به هند درخواست داده‌اند تا در این کشور شعبه باز کنند.

4 بانک از کره جنوبی، 3 بانک از ایران و 2 بانک از چین و هلند برای ایجاد شعبه و ایجاد شرکت‌های تابعه با تمام مالکیت، طی 12 ماه گذشته در هند درخواست داده‌اند. یک بانک از جمهوری چک، یک بانک از سریلانکا، و یک بانک از مالزی نیز برای ایجاد شعبه در هند درخواست داده‌اند. منابع آگاه در بانک مرکزی هند گفتند این بانک در حال حاضر در حال بررسی این درخواست‌هاست.

به نوشته این گزارش، پس از کاهش شدید تعداد شعبات بانک‌های خارجی در هند در سال گذشته، امسال افزایش چشمگیری در این زمینه صورت خواهد گرفت.

دو بانک پاسارگاد و پارسیان ایران برای ایجاد شعبه جدید در هند درخواست داده اند درحالی‌که بانک سامان درخواست گشایش دفتر نمایندگی داده است. هند مقادیر عظیمی نفت از ایران وارد می‌کند و برای توسعه بندر چابهار در ایران متعهد شده است تا 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند.

پس از اینکه آمریکا تحریم های اقتصادی علیه ایران را دو سال پیش لغو کرد، ایران تلاش می‌کند تا کانال‌های دریافت پرداخت‌های نفتی از هند را به حالت اول بازگرداند. زمانی‌که تحریم‌ها پابرجا بود، هند، پول نفت وارداتی از ایران را از طریق بانک دولتی یو‌سی اُ پرداخت می‌کرد. پس از اینکه بانک های ایرانی در هند حضور بیابند، شیوه تراکنش‌های مالی میان دو کشور احتمالا تغییر می‌کند.

بانک مرکزی هند اعلام کرد تا پایان ماه مارس 2017، چهل و نه بانک خارجی 288 شعبه در هند باز کرده‌اند که بیشترین شعبات مربوط به بانک استاندارد چارترد با 100 شعبه، سی‌تی بانک با 40 شعبه و شرکت بانکداری هنگ‌کنگ و شانگهای با 26 شعبه و دویچه بانک با 17 شعبه بود.