تولید سالیانه 120 تن انواع محصولات کشاورزی

شاهرخ شجری مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی از رشد صادرات محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: با توجه به تاکید لایحه بودجه سال آینده مبنی بر افزایش درآمد های ارزی ،باید حدود 7 میلیارد دلار از محل صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی در سال آینده  عاید کشور شود.

وی با اشاره به اینکه رشد صادرات محصولات کشاورزی مستلزم ایجاد زیرساخت های لازم است، افزود: اگرچه رشد 22 درصدی صادرات محصولات کشاورزی در بودجه سال آینده دیده شده است، اما تحقق این امر منوط به رفع  موانع حمل و نقل، کانتینرهای یخچالی،نقل وانتقال بانکی،تفاهم نامه گمرکی ، تعرفه های ترجیحی و شرکت های مدیریت صادراتی است.

شجری ادامه داد: با توجه به تاثیر رفع موانع پیش رو در رشد صادرات محصولات کشاورزی انتظار می رود که با تعامل و عزم جدی میان دستگاه های مسئول ،مشکلات نقل و انتقال پول،زیرساخت های لوجستیک و حمل و نقل جهت دستیابی به رشد 25 درصدی رفع شود.

تولید سالیانه 120 تن انواع محصولات کشاورزی

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: سالیانه به طور متوسط 120 میلیون تن محصول مختلف کشاورزی در کشور تولید می شود که برخی از آنها چند برابر نیاز داخلی است.

به گفته وی در صورت ساماندهی مناسب و با توجه به پتانسیل بالای بخش کشاورزی،صادرات بخش اعظمی از محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه از جمله روسیه،قزاقستان، گرجستان، حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی امکان پذیر خواهد بود.

ملک زاده با اشاره به اینکه ایران بیش از 90 درصد زعفران دنیا را تامین می کند، افزود:در بخش های دیگری از قبیل مرکبات ،مزیت های نسبی در کشور وجود دارد که در صورت فرآوری محصول ،امکان افزایش صادرات و رقابت با سایر رقبا در بازار ،دور از انتظار نیست.

این گزارش می افزاید؛با توجه به پتاسیل بالای بخش کشاورزی و اهمیت آن در اقتصاد، تمامی مسئولان بر رشد صادرات محصولات کشاورزی و کاهش درآمد های صادراتی حاصل از نفت تاکید بسیاری دارند که به نظر می رسد تحقق این امر تنها با فراهم شدن زیرساخت ها و رفع موانع امکان پذیر خواهد بود.