بررسی افزایش قیمت سیگار

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) و در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در بخش درآمدی، بند الحاقی ۷ به تبصره ۶ را مورد بررسی قرار دادند.

در این بند بر اساس گزارش کمیسیون تلفیق، به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل مبلغ ۳۵۰ ریال و هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۵۰۰ ریال به عنوان عوارض اضافه می‌شود.

نمایندگان در ابتدا با ۱۰۰ رای موافق، ۱۰۹ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس، با اصل این بند مخالفت کردند.

مسعود پزشکیان رییس جلسه با توجه به زیاد بودن پیشنهادات اصلاحی و بر اساس آیین‌نامه از نمایندگان خواست که درباره ارجاع این بند به کمیسیون تلفیق جهت بررسی بیشتر تصمیم‌گیری کنند که نمایندگان با ۱۶۴ رای موافق، ۴۹ رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر با این موضوع موافقت کردند.

در جریان بررسی این بند پورمحمدی معاون رییس برنامه و بودجه مجلس، گفت: ظاهر این بند برای دولت خوب است که باعث درآمدزایی دولت می‌شود، اما در باطن منجر به گران شدن ۵۰ درصدی سیگار تولید داخل و به دنبال آن افزایش قاچاق می‌شود.

وی افزود: با تصویب این بند، تولیدکنندگان خارجی که در داخل اقدام به تولید سیگار می‌کنند با افزایش قیمت سیگار به میزان ۳۵ درصد روبرو می‌شوند و همچنین سیگار وارداتی نیز به میزان ۴۰ درصد گران می‌شود این یعنی به تولید داخل ضربه وارد شده و به همین دلیل قاچاق افزایش پیدا می‌کند.

یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بر خلاف نظر نماینده دولت، گفت: ایران پایین‌ترین قیمت سیگار را در منطقه و دنیا دارد. تجربیات کشور‌های دیگر نشان داده که با افزایش قیمت سیگار شاهد کاهش مصرف خواهیم شد.

وی افزود: اگر این بند به تصویب برسد، پول از مصرف‌کننده و نه تولیدکننده گرفته می‌شود. در حال حاضر سالانه ۱۰ میلیارد تومان از محل خرید سیگار پرداخت می‌شود و از آن طرف ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه درمان ناشی از مصرف سیگار است پس باید کاری کنیم که در کشور شاهد کم شدن مصرف باشیم.