باید به داد مسکن مهر پردیس رسید

امروز ۵۲ پروژه عمرانی مسکن مهر در شهر دماوند با حضور استاندار تهران ، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر و محمد زاده مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران به بهره برداری رسید .

بر این اساس در این مراسم نادر محمد زاده مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران با بیان  اینکه امروز علاوه بر مسکن ،پروژه‌های دیگری در حوزه راه وشهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد گفت:90 کیلومتر راه روستایی از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌رود که سعی شده تمامی این راه‌ها با روش نوین از جمله استفاده از مصالح کم با سرعت بالا ساخته شود.

وی تاکید کرد:همچنین تعداد زیادی از پروژه‌های عمرانی فنی و اجرایی در حوزه ساختمان و مراکز فرهنگی و هنری و ساختمان مدیریت بحران به بهره‌برداری می رسد.

محمد زاده با بیان اینکه تهران بالاترین سهم مسکن مهر را دارد گفت: 100 هزار پروژه مسکن در شهرهای بالای 25 هزار نفر ، 40 هزار واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر و 180 هزار واحد نیز در شهرهای جدید استان تهران هدف‌گذاری شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد:45 هزار واحد از مسکن مهر در شهرهای جدید مربوط به استان تهران است و در این شهرها 45 هزار نفر متقاضی موثر ساکن هستند.

مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران با بیان اینکه 97هزار واحد مسکن مهر را تا به امروز بهره‌برداری شده گفت: کمتر از سه هزار متقاضی آورده خود را پرداخت نکرده‌اند و این مشکل بیشتر در حوزه تعاونی‌ها دیده می‌شود.

وی یادآور شد: 38 هزار واحد مسکن مهر در  شهرهای زیر 25 هزار نفر است که 7500 واحد از این میزان(18درصد)به بهره‌برداری نرسیده است.

محمد زاده با بیان اینکه پروژه مسکن مهر در اندیشه به اتمام رسیده است گفت: 29 هزار واحد مسکن مهر در پرند باقی مانده که امیدواریم در تابستان امسال ساخت آنها به اتمام برسد.

مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران با بیان اینکه بیشترین حجم پروژه‌های مسکن مهر در پردیس است گفت: ساخت 81 هزار واحد مسکن مهر در شهر پردیس شروع شده که با افتتاح واحدهای مسکن مهر در دهه فجر تعداد واحدهای افتتاح شده به 30 هزار واحد می‌رسد.

وی یادآور شد: امسال 20 هزار واحد مسکن مهر در پردیس به بهره‌برداری رسیده است.

محمد زاده با بیان اینکه وزارت راه  شهرسازی ساخت خدمات رو بنایی را بر عهده گرفته است گفت: ساخت 50 مدرسه،‌30 مسجد در استان تهران از مجموع خدمات رو بنایی است که توسط وزارت راه و شهرسازی ساخته شده است.

مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران با بیان اینکه افزایش کیفیت زندگی و رفع کمبودهای خدماتی از تاکیدات رئیس جمهور به شمار می‌رود گفت: بیشترین کمبود‌ خدمات روبنایی در شهر پرند است که با تاکید رئیس جمهوری کیفیت زندگی در این مناطق افزایش می‌یابد.

وی یادآورشد: نوسازی سکونت‌گاه‌های نامناسب اعم از بافت فرسوده و حاشیه نشینی از تاکیدات رئیس جمهور بود که اقدامات لازم دراین زمینه انجام شده است.

محمد زاده با بیان اینکه 14500 هکتار در استان تهران بافت فرسوده داریم گفت:4.5 میلیون جمعیت در این بافتها ساکن هستند و مهمترین هدف ما در این حوزه توجه به بافتهای فرسوده در بخش مالی و بانکی است.

مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران یاد آور شد: امیدوار هستیم در سال آینده بتوانیم کارهای جدیدی را در این بخش آغاز کنیم.

کاهش اجاره نشینی با تحویل 1 میلیون واحد مسکن مهر درکشور

در ادامه این برنامه احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام  وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر با بیان اینکه 1میلیون و 700 هزار واحد مسکن مهر در کل کشور ساخته شده است گفت: تبصره 6 قانون بودجه در سال 86 اجرایی شد و سپس با تصویب قانون ساماندهی و حمایت از تولید ابتدا 1250هزار واحد توزیع استانی گردید و سپس به 2میلیون و 200 هزار واحد رسید.

وی با بیان اینکه از 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر در کشور ساخت یک میلیون و 970 هزار واحد به اتمام رسیده است،‌گفت: 80 هزار واحد مسکن مهر در دست ساخت داریم که ساخت آنها به زودی به اتمام می‌رسد و هم اکنون در مرحله نازک‌کاری قرار دارد.

اصغری مهرآبادی یادآور شد: عمده این واحدها دارای مشکل معارف هستند و اکثر پرونده‌های آنها در مراجع قضایی قرار دارند.

قائم مقام  وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه علیرغم تمامی تنگناها یک میلیون واحد مسکن مهر در این دولت تحویل داده شد و این در حالی است که طی دوره فعالیت دولت قبلی تنها 690 هزار واحد مسکن مهر به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه کار عظیمی در پروژه مسکن مهر صورت گرفته است گفت: به طور میانگین 220 هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شده است.

اصغری مهرآبادی با اشاره به اینکه تحویل واحدهای مسکن مهر باعث کاهش اجاره نشینی در شهرها شده است بیان کرد: با تحویل 1 میلیون واحد مسکن مهر بسیاری از مستاجران،‌صاحبخانه شدند و تعداد واحدهای خالی افزایش یافته است.

قائم مقام  وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: در صورتی که مسکن مهر ساخته نمی‌شد قیمت اجاره افزایش می‌یافت و شاهد رشد حاشیه نشینی در اکثر شهرها بودیم.

وی با بیان اینکه 330 هزار واحد مسکن مهر در تهران وجود دارد گفت: 280 هزار واحد از این تعداد به مرحله اتمام رسیده و 112 هزار و 500 واحد نیز به زودی به اتمام می‌رسد.

اصغری مهرآبادی گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها 99 درصد است و کار ساخت آنها به اتمام رسیده و تنها با مشکلاتی از جمله خدمات روبنایی و زیر بنایی مواجه هستند.

قائم مقام  وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در پردیس و پرند با مشکلات زیادی روبرو هستیم افزود: سال گذشته کمیته‌ای مربوط به پروژه مسکن مهر پردیس تشکیل شد و نتیجه این کمیته به معاون اول رئیس جمهور ارائه شد که خوشبختانه با دستور جهانگیری یک هزار میلیارد تومان از اسناد خزانه در اختیار وزارت نیرو و 200 میلیارد تومان نیز در اختیار وزارت را ه و شهرسازی قرار گرفت.

وی تاکید کرد‌: سال گذشته با پرداخت این مبالغ سرعت کار در پردیس بسیار افزایش یافت و امیدوار هستیم امسال نیز با تشکیل کارگروهی بتوانیم اعتبار مورد نیاز را برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی دریافت کنیم.  

اصغری مهرآبادی تاکید کرد: 2500 باب مدرسه‌،‌مسکن مهر پردیس نیاز دارد که 500 باب مدرسه از محل فروش اراضی و تهاتر ساخته شده و مابقی نیز نیازمند اعتبارات جدید است.

قائم مقام  وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کار ساخت مسکن مهر در استان چهارمحال و بختیاری و زنجان و یزد به پایان رسیده است گفت:‌ تا پایان سال با تکمیل خدمات روبنایی و زیر بنایی کار ساخت واحدهای مسکن مهر در اکثر استان‌های کشور به اتمام می‌رسد.

وی یادآور شد: تا سال آینده پرونده مسکن مهر به اتمام می‌رسد.

ضرورت  همکاری تمامی دستگاه‌ها برای اتمام مسکن مهر

در ادامه این مراسم مقیمی استاندار تهران با بیان اینکه طبق قانون اساسی یکی از وظایف دولت تامین مسکن برای اقشار نیازمند است گفت: باید زمینه‌ای فراهم کنیم که مردم بتوانند از مسکن مطلوب برخوردار شوند.

وی افزود: در دهه فجر امسال تعداد زیادی از متقاضیان خانه دار شدند و ما توانستیم با تولید مسکن زمینه خانه دار شدن این افراد را فراهم کنیم.

مقیمی با بیان اینکه باید تمامی دستگاه‌ها از جمله وزارتخانه و مردم با مشارکت یکدیگر بتوانند پروژه‌های عمرانی را تکمیل کنند گفت: باید تمامی دستگاه‌ها برای رفع مشکلات مردم پای کار بیایند.

استاندار تهران تصریح کرد: در پروژه مسکن مهر وزارت راه و شهرسازی پروژه را تعریف و طراحی کرد و بانک مسکن با اعلام آمادگی خود زمینه تامین منابع مالی آن را فراهم کرد که نتیجه آن تحویل واحدهای مسکن مهر در دماوند است.

وی یادآور شد: مجموعه‌های دیگری نیز در استان تهران در حال ساخت است که به زودی این واحدها نیز تحویل داده می‌شود.

مقیمی گفت: در تکمیل پروژه‌های مسکن مهر بانکها نقش مهمی داشتند و امروزه تکیه ویژه‌ای به بانک‌ها در اجرای پروژه‌ها داریم.

استاندار تهران بیان کرد: 14 هزار پروژه از جمله مسکن مهر،‌واحدهای روستایی و نوسازی بافت‌های فرسوده توسط دستگاه‌ها در استان تهران به زودی به مرحله اجرایی می‌رسد.

پیگیری اتمام ساخت کمربند غربی شهر دماوند در مجلس

در ادامه این برنامه میرزایی نیکو نماینده فیروزکوه و دماوند در مجلس با بیان اینکه وزارت راه همواره پای کار برای اتمام و تکمیل پروژه‌های عمرانی است گفت: متاسفانه دولت آنطور که باید چابک نیست اما با توجه کنیم خدماتی که شروع کرده‌اند به اتمام رسانده‌اند.

وی بیان کرد: بحث اطلاع رسانی دولت ضعیف است  و خوشبختانه تا به امروز پروژه‌های بسیاری را بهره‌برداری کرد‌ه‌اند.

میرزایی در ادامه به مشکلات عمرانی در شهر دماوند اشاره کرد و گفت: در تابستان مسافران ساعتهای طولانی معطل می‌شوند و همین موضوع مشکلات عدیده‌ای را برای مردم این منطقه ایجاد کرده که امیدوار هستیم با افتتاح کمربند غربی دماوند این مشکل نیز برطرف شود.

نماینده فیروزکوه در مجلس با بیان اینکه بودجه‌ای را برای کمربند غربی دماوند در سال 97 در نظر گرفته‌ایم گفت: با پیگیری دولت امیدوار هستیم کمربند غربی افتتاح شود و بتوانیم واحدهای مسکن مهر باقیمانده را به بهره‌برداری برسانیم.