تخم‌مرغ باز هم گران شد

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران  از افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار خبر داد و گفت: اکنون هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری  به دلیل کمبود تولید6 هزار و 500 تا 7 هزار و 500 و شانه ای 13 هزار و 700 تومان است.

وی با انتقاد از نرخ بالای تخم مرغ در خرده فروشی‌ها، افزود: با توجه به کمبود نظارت، خرده فروشان به نرخ های دلخواه اقدام به عرضه محصول می‌کنند.

این مقام مسئول از توزیع تخم مرغ با نرخ مصوب 12 هزار و 600 تومان در میادین میوه و تره بار خبر داد و گفت: براساس سهمیه ای که دولت برای مرغداران مکلف کرده، آنها موظف به توزیع تخم مرغ با نرخ مصوب به میادین هستند.

نبی‌پور با اشاره به اینکه 83 درصد مرغ تخم‌گذار معدوم شده است، گفت: با توجه به روند بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان، 25 میلیون قطعه مرغ معدوم شدند و نیز 20 میلیون تخم‌مرغ از بین رفت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه استان‌های اصلی تولید کماکان درگیر بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان است، بیان کرد: هم اکنون اکثر کشورهای دنیا درگیر این بیماری هستند و از طرفی سازمان دامپزشکی، پول و حمایت لازم برای جلوگیری از این بیماری را ندارد و دست خالی نمی تواند کاری را از پیش ببرد.

وی درباه آخرین وضعیت خسارت به واحدهای مرغداری، افزود: براساس اعلام صندوق بیمه، تاکنون بیش از 300 میلیارد تومان خسارت به واحدهای مرغداری وارد شد که 130 میلیارد تومان غرامت مرغداران تا شهریور به طور کامل تسویه حساب شده و 30 میلیارد دیگر از غرامت واحدها که از مهر ماه گرفتار بیماری شدند در حال پرداخت است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار، تصریح کرد: با توجه به کاهش قابل توجه تولید، نوسان نرخ ارز و عدم صرفه اقتصادی واردات، نرخ تخم مرغ در روزهای آتی غیر قابل پیش‌بینی است.