افزایش قیمت نفت به سبب کاهش ارزش دلار

بر این اساس، بهای نفت خام برنت (شاخص بین المللی) با 16 سنت افزایش (معادل 0.3 درصد)، 61 دلار و 50 سنت در هر بشکه معامله شد. نفت خام برنت در این هفته با 4 درصد افزایش همراه بود. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) با 26 سنت افزایش (معادل 0.4 درصد) به 64 دلار و 59 سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت هم در این هفته با حدود 3 درصد افزایش همراه بود.

یک اقتصاددان ارشد اعلام کرد: بهای نفت به دنبال تقویت ارزش سهام در بازار بورس و همچنین کاهش قیمت دلار با افزایش همراه بوده است؛ اما افزایش سطح تولید نفت آمریکا بر تقویت بهای نفت اثر منفی می گذارد.

ارزش دلار آمریکا امروز در مقابل سبد دیگر ارزهای جهانی با بیشترین کاهش در حدود سه سال گذشته همراه بود. کاهش ارزش دلار آمریکا به طور معمول باعث افزایش قیمت نفت می شود.

کشورهای عضو و غیرعضو اوپک پیش‌تر موافقت کردند توافق کاهش روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت را تا پایان سال جاری میلادی تمدید کنند. این توافق از اوایل سال گذشته میلادی آغاز شد. این در حالی است که افزایش فعالیت های حفاری آمریکا تاکنون بارها تلاش کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را ناکام گذاشته است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد: سطح تولید نفت این کشور در هفته گذشته به 10.27 میلیون بشکه در روز رسیده است.

پیش از این فقط عربستان سعودی روزانه بیش از 10 میلیون بشکه نفت تولید می کرد.

کاهش ارزش دلار آمریکا به ثبات قیمت طلا هم منجر شد. با وجود ثبات در بازار طلا، فلز زرد همچنان با بیشترین سطح افزایش هفتگی در حدود دو سال گذشته همراه بود. بهای هر اونس طلا بدون تغییر 1353.51 دلار معامله شد.