ساخت 630 دستگاه واگن  به ارزش 6 میلیارد دلار برای مترو کلانشهرها

منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گردهمایی مدیران وزارت صنعت ، معدن و تجارت اظهار کرد: این پروژه ها بر اساس تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر حمایت از تولید و اشتغال مناطق محروم و سیاست های 6 گانه ایدرو برنامه ریزی شده است.

وی گفت: پروژه توسعه فاز 14 پارس جنوبی با میزان سرمایه گذاری 5.2 میلیارد دلار و اشتغال 5 هزار نفر از جمله طرح های پیمانکاری عمومی اجرا شده ایدرو است.

به گفته وی، پروژه توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی نیز با سرمایه گذاری بیش از 4 میلیارد دلار، دیگر پروژه پیمانکاری در دست اجرای ایدرو است.

وی با بیان اینکه قرارداد پروژه تولید اتیلن اکساید در بندر ماهشهر با سرمایه گذاری 1.7 میلیارد دلار حدود یک ماه پیش بسته شده است، گفت: پروژه اکریلونیتریل به صورت سرمایه گذاری مشترک با شرکت نفت و گاز پارس از پروژه های در حال تصویب و بررسی است.

رئیس گسترش و نوسازی صنایع ایران بیان کرد: پس از برجام 6 قرارداد خودرویی منعقد شده است، قرارداد ایران خودرو با پژو یکی از آنهاست که تاکنون 1700 دستگاه پژو 2008 در این راستا تولید شده است.

معظمی اظهار کرد: قرارداد سیتروئن با سایپا دیگر قرارداد پسابرجامی است که محصول آن در سه ماهه دوم سال آینده وارد بازار می شود و قراردادهای فولکس واگن با ماموت، هیوندا با کرمان موتور، ایران خودرو با بنز، اسکانیا با عقاب افشان و قرارداد شرکت رنو با ایدرو دیگر قراردادهای خودرویی پسابرجام هستند.

وی بیان کرد: با قرارداد رنو تعداد قطعه سازان کشور در بازارهای جهانی از 15 قطعه ساز به 60 قطعه ساز افزایش می یابد و 30 درصد صادرات محصولات با تعهد شرکت رنو انجام می شود، تولید داخلی گیربکس موتور در این قرارداد گنجانده شده است.

رئیس گسترش و نوسازی صنایع ایران یادآورشد: پروژه ساخت گیربکس اتوماتیک خودرو در زمینه قطعه سازی( شروع عملیات اجرایی سال 96) و مشارکت با رنو فرانسه برای توسعه ظرفیت خودروسازی کشور(شروع عملیات اجرایی در سال 97) دو طرح سرمایه گذاری در دست اجرای ایدرو است.

وی با بیان این که شرط بقای قطعه سازی کشور ورود به بازارهای بین المللی و مشارکت با شرکت های خارجی است، گفت:پروژه تامین و ساخت 630 دستگاه واگن در حوزه ریلی و تولید 5 هزار واگن با ارزش 6 میلیارد دلار برای مترو کلانشهرها برنامه ریزی شده است.

رئیس گسترش و نوسازی صنایع ایران بیان کرد: پروژه تولید بالگرد غیرنظامی به صورت مشارکت ایدرو با راشن هلیکوپتر روسیه از سال آینده آغاز می شود، سهم بخش خصوصی 60 درصد و سهم ایدرو 40 درصد در این قرارداد است.

وی گفت: تجاری سازی تکنولوژی تولید غشای ممبران، بیواتانول سوختی و ایجاد مرکز ایمپلنت در استانهای کشور از جمله طرح های سرمایه گذاری در دست اجرای ایدرو در حوزه فناوری است‌.

معظمی بیان کرد: طرح نوسازی خط ریسندگی شرکت صنایع بلوچ، تولید لاستیک تایر رادیال در زابل، لرستان و کردستان و طرح فولاد اسفراین از طرح های سرمایه گذاری در دست اجرای ایدرو در مناطق محروم و برای محرومیت زدایی است.

وی در پایان گفت: ایجاد منطقه ویژه در گرمسار و جهرم در دست اجرا است و در مجموع بیش از 60 میلیارد تومان در این دو منطقه سال 96 هزینه شده است.