تولید ناخالص داخلی کشور چقدر است؟

معاونت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور گفت: تولید ناخالص داخلی کشور در سال جاری، 450 میلیارد دلار است که در سال 1404 با توجه به مسائل اقتصادی و تورم این مقدار به 1500 تا 2 هزار میلیارد دلار می‌رسد.

ناصر باقری‌مقدم عصر امروز در همایش ملی وقف، علم و فناوری که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی به وقف نگاه راهبردی وجود دارد و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که به اقتصاد مقاومتی تاکید داشتند و یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی علم و فناوری است و باید تا پایان سال 1404 به سهم 4 درصدی از جی دی پی در توسعه علم و فناوری برسیم.

وی‌ افزود: تولید ناخالص داخلی کشور در سال جاری، 450 میلیارد دلار است که در سال 1404 با توجه به مسائل اقتصادی و تورم این مقدار به یک‌هزار و 500 تا 2 هزار میلیارد دلار می‌رسد.

معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه وقف راهبرد استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری است، بیان‌کرد: نگاه عموم مردم به وقف یک نگاه فرهنگی است در حالی که وقف برای کشور یک راهبرد استراتژیک در علم و فناوری است که می‌تواند به توسعه علم و فناوری منجر شود.

باقری‌مقدم با اشاره به اینکه بودجه‌های دولتی نمی‌تواند راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری را محقق کند، گفت: در دنیا راه‌های مالی مختلفی از جمله کمک‌های نهادهای مردمی برای توسعه علم و فناوری پیش‌بینی شده است و اقتصاد دانش‌بنیان به تأمین منابع مالی نیاز دارد بنابراین ناچار هستیم که برای توسعه علم و فناوری، مردم و خیران را به صحنه بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه وقف بحث شخصی نیست، تصریح‌کرد: مسئله وقف راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای توسعه در حوزه علم و فناوری است بنابراین برگزاری این نشست‌ها یکی از راه‌های توسعه در این حوزه است و در شورای عالی انقلاب فرهنگی با محوریت اوقاف کارهای خوبی انجام شده است.

معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در حوزه گسترش وقف علم و فناوری باید همه باهم به صورت هماهنگ کار کنیم، مطرح‌کرد: باید با یک سند و چهارچوب ملی در این حوزه به توافق برسیم و از سازمان اوقاف خواسته شده است که راهبرد و نقشه‌ راه در حوزه وقف علم و فناوری تهیه کنند و در کنار کارها و ریل‌گذاری‌هایی که در ارگان‌های مختلف ایجاد شده است رسانه‌ها و صدا و سیما در انتقال مفاهیم توسعه وقف علم و فناوری می‌توانند مؤثر باشند.

باقری‌مقدم ادامه داد: اساتید دانشگاهی و علما باید کارهای عمیق علمی و مفهومی انجام دهند و همه تمام اندیشمندان باید در شناسایی حوزه‌های جدید در وقف علم و فناوری همت بورزند.