متولی مشخصی در بخش ارزی وجود ندارد

سرویس اقتصادی افکار نیوز - سید نجیب حسینی عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی افکار نیوز با بیان اینکه بخش اعظم این نابسامانی در سیاست های ارزی کشور ناشی از تعدد تصمیم گیری های مستقیم وغیر مستقیم متولیان اقتصادی در کشور است گفت: عدم پیش بینی دقیق بانک مرکزی از وضعیت ثبات اقتصادی دنیا و کشورهای همسایه خلیج فارس از جمله عوامل نابه سامانی در بخش ارزی کشور به شمار می رود.

به گزارش افکار نیوز، وی ادامه داد: دخالت های مستقیم وغیر مستقیم دولت در سیاست های ارزی ونیز عدم وجود یک دستگاه متولی در بخش ارزی به گونه ای که اطلاعات دقیق از اقتصاد دنیا وکشورهای خاورمیانه داشته باشد باعثشده که سیاست های ارزی کشور دچار نابه سامانی و آسیب شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه عدم هماهنگی میان متولیان اقتصادی در کشور باعثشده نرخ سکه و ارز هر روز نسبت به روز گذشته بیشتر شناور شود افزود: وجود افرادی در دولت و دامن زدن آنها به نابسامانی نرخ ارز نیازمند تشخیص کار کارشناسی همه دستگاه ها از جمله بانک مرکزی است که متاسفانه این بانک از آن فاصله گرفته وشاهد ایجاد چنین اتفاقاتی هستیم.

نماینده مینو دشت در ادامه تصریح کرد: ایجاد یک بسته مناسب ودقیق که با سیاست های اصل ۴۴ و برنامه پنجم کشور هم خوانی داشته باشد ونیز استفاده از مشاورین علمی متخصص وفنی و ایجاد یک دیپلماسی فعال می تواند نقش موثری در تثبیت نرخ ارز و سکه داشته باشد.

حسینی همچنین در خصوص وضعیت سکه در بازار گفت: سیاست های بانک مرکزی در خصوص سکه مانند ارز کارشناسی شده نیست و قصد دارد بازار سکه وارز را در دست بگیرد تا به دست واسطه گران نیفتد.

وی در ادامه تصریح کرد: بانک مرکزی قصد دارد با قطع فروش نقدی سکه، بازار را کنترل و آرامش را بر آن حاکم کند؛ از طرفی پیش‌فروش سکه موجب جذب سرمایه‌های در گردش می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم در آینده نزدیک سیاست های دولت و بانک مرکزی در خصوص سکه وارز کارشناسی شده وهماهنگ باشند.