توصیه معاون اول به مردم درباره سهام عدالت

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امروز در آیین نکوداشت ساماندهی سهام عدالت در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با اشاره به چارچوب‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: امروز هیچ کسی برای پرداخت سود نقدی سهام عدالت بر سر مشمولان منتی ندارد و وقتی لایحه ساماندهی این سهام در مجلس تصویب شد، مشمولان نسبت به آن اختیار خواهند داشت که یا بفروشند، یا به وثیقه بگذارند و یا از سود سالانه آن استفاده کنند.

معاون اول رئیس جمهور به لزوم اهمیت سهام عدالت در کشور اشاره کرد و گفت: موضوع سهامدار شدن مردم در کارخانه‌ها و احساس شدن مالکیت از جمله مواردی است که دولت به عنوان یکی از حقوق مردم بر آن تأکید داشته و باید مردم احساس کنند که سهمی در اقتصاد دارند.

وی گفت: در گروه‌های مختلف جمعیتی به منظور ایجاد مالکیت و گسترش آن و برای توسعه فرهنگ سهامداری به موضوع سهام عدالت در دولت بها داده شد و نتیجه آن مالکیت 40 درصدی سهام کارخانه‌های سودآور کشور بوده است.

وی خطاب به مشمولان سهام عدالت عنوان کرد: هیچ کس امروز منتی بر سر دارندگان سهام عدالت بر سر دریافت سود نقدی 150 هزار تومانی یا 75 هزار تومانی نمی‌تواند بگذارد. تا زمانی که این سهام در اختیار مردم است، باید سود سهام خود را دریافت کنند و انتظار می‌رود سودآوری ناشی از عملکرد سال 96 شرکت‌ها از سال 95 بهتر باشد. 

جهانگیری عنوان کرد: از وقتی که لایحه نحوه آزادسازی سهام عدالت از سوی مجلس تصویب شد، مشمولان این سهام نسبت به نحوه مدیریت سهام خود مختار خواهند بود، اما ارزش روی این سهام در حال حاضر 2.5 میلیون تومان و برای یک خانوار 5 نفره حدود 12.5 میلیون تومان است و توصیه می‌کنم که این سهام را نفروشید، چرا که می‌توانید از آن به عنوان وثیقه و یا سایر کاربردها بهره گیرید. 

وی افزود: تمام تلاش دولت این بود که کسی که سهامدار است بتواند این دارایی را با اختیار خود بفروشد و یا سود خود را دریافت کند و این در حالی است که کسی که 10 گوسفند دارد می‌تواند در کنار آنها این سهام را نیز جزو دارایی‌های خود به شمار آورد.