نرخ مصوب سیب و پرتقال اعلام شد

علی اوسط هاشمی رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی در حاشیه بازدید از سردخانه های ذخیره میوه شب عید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای تنظیم بازار شب عید 60 هزارتن سیب و پرتقال تدارک دیده شده است که از فردا( چهارشنبه، 23 اسفندماه) توزیع میوه‌های ذخیره سازی در 31 استان کشور آغاز خواهد شد.

وی افزود: در دو روز گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت پایه ای را برای میوه‌های ذخیره سازی شده مشخص کرد، به طوریکه قیمت‌ها 15 درصد کمتر از نرخ بازار خواهد بود؛ ضمن آنکه قیمت گذاری میوه تنظیم بازار به کارگروه استان‌ها واگذار شده است.

هاشمی هدف از توزیع میوه‌های ذخیره سازی شده را ایجاد تعادل بازار توام با رضایت مردم اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه پول سبد از مشتریان اخذ نمی شود، بیان کرد: اگرچه 15 میلیارد تومان پول بابت سبد و بسته بندی هزینه شده، اما مبنای ما در شب عید خالص فروشی است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از وجود بیش از 244 میادین میوه و تره بار در استان تهران خبر داد و گفت: بنابراین از شهرداری تهران تقاضا داریم که غرفه به میزان کافی جهت توزیع میوه شب عید در اختیار تعاون روستایی قرار دهد.

وی ادامه داد:عرضه میوه های تنظیم بازار در تمامی مغازه ها، تعاونی های مصرفی و میادین میوه و تره بار که امکان نظارت مستقیم وجود دارد،عرضه خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای ذخیره‌سازی میوه شب عید رقمی معادل 70 میلیارد تومان هزینه شده است، تصریح کرد: اگرچه هر کیلو پرتقال با نرخ 2200 تومان از باغدار خریداری شده اما ممکن است با نرخ 1700 تومان توزیع شود، چرا که در شب عید سود تعاون روستایی مطرح نیست.

هاشمی از فراوانی تولید مرکبات و سیب خبر داد و افزود: با توجه به فراوانی میوه، ممکن است که بازار نیازی به نقش ما نداشته باشد، اما تنها برای جلوگیری از التهاب بازار ناشی از سودجویی دلالان در بحث تنظبم بازار شب عید ورود کردیم.

به گفته وی؛ با توجه به تولید میلیون‌ها تن مرکبات و سیب در سال جاری، در صورت نبود تقاضا باید به سمت و سوی صادرات حرکت کنیم.

وی با اشاره به نظارت دستگاه‌های مربوط برای جلوگیری از عرضه محصول توسط سیستم دلالی، تصریح کرد: با وجود آنکه سازمان حمایت، بازرسی، تعزیرات و تعاون روستایی برعرضه میوه های تنظیم بازار نیاز دارند اما خود مردم باید به حقوقشان توجه کنند، چرا که تمامی صندوق ها که آرم ستاد تنظیم بازار را دارد بیانگر کیفیت محصول است.

ذخیره سازی 6 هزارتن پرتقال و سیب در استان تهران

همچنین عباس سیاح مدیر سازمان تعاون روستایی استان تهران با اشاره به اینکه همه ساله طرح تنظیم بازار از 20 اسفند ماه آغاز می شود، گفت: البته توزیع میوه شب عید بستگی به تقویم زمانی کارگروه استانی دارد که به همین خاطر توزیع میوه تنظیم بازار شب عید در استان تهران از فردا آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه 50 غرفه در میادین سطح شهر برای عرضه میوه تنظیم بازار در نظر گرفته شده است، بیان کرد: در کلیه شرکت های تعاونی کارگری و مصرفی آمادگی عرضه میوه های ذخیره سازی شده وجود دارد.

به گفته وی؛ در 15 شهرستان استان تهران بیش از 130غرفه برای عرضه میوه های ذخیره سازی شده پیش بینی کرده‌ایم.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان تهران ادامه داد: قیمت محصولات ذخیره سازی شده ستاد تنظیم بازار به منظور رعایت حال مصرف کننده و سرمایه گذاران بخش خصوصی 15 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار است .

وی با اشاره به آخرین وضعیت قیمت میوه‌های تنظیم بازار در استان گفت: در مرحله اول اجرای هر کیلو سیب دماوند قرمز و سفید با نرخ 2 هزار و 700 تومان و پرتقال تامسون سوپر شمال هزار و 800 تومان است اما این قیمت ها قطعی نیست و توسط کمیته کارگروه و ستار تنظیم بازار تعیین می شود.

وی از توزیع 4 هزارتن پرتقال و 2هزارتن سیب ذخیره سازی شده جهت تنظیم بازار در استان تهران خبرداد.

سیاح با اشاره به اینکه سیاست سازمان تعاون روستایی در خالص فروشی است، تصریح کرد: اگرچه پول سبد از مشتری اخذ نمی شود اما امکان عرضه محصول به صورت خرده فروشی نیز وجود دارد.