سال 97 برای صنعت نفت پررونق خواهد بود

 غلامرضا منوچهری، معاون امور مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه مراسم امضا قرارداد نفتی میدان‌های آبان و پایدار غرب اظهار کرد : مذاکره توسعه میدان‌های یاران،سپهر و جفیر به مرحله نهایی رسیده است و قرارداد آن بزودی امضا می شود.

منوچهری گفت : ۲۰ قرارداد (MOU) برای ۲۰ میدان نفتی با شرکت‌های زاروبژنفت و گازپروم‌نفت روس امضا کرده ایم.مطالعات یکی پس از دیگری تمام می‌شود و وارد مذاکره می‌شویم.

وی با اشاره به پیشرفت مذاکرات در میدان آب‌تیمور از کند شدن روند آن به دلایلی خبر داد .

معاون امور مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت افزود :مذاکرات میدان‌های چنگوله و دهلران نیز پیشرفت خوبی دارند.

وی با بیان اینکه مذاکرات میدان‌های آذر، مارون، بنگستان و کوپال به خوبی پیش رفته است، گفت: مذاکرات میدان یادآوران به تازگی شروع شده است.

منوچهری افزود :مذاکرات میدان‌های بلال و فروزان در مرحله خوبی قرار دارد و امیدواریم مذاکره برای توسعه میدان فرزاد B با هندی‌ها به نتیجه برسد.

معاون امور مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت :بطور کلی مذاکرات برای توسعه ۲۲ میدان ادامه دارد.

منوچهری با بیان این که حدود ۳۰ قرارداد EPC در حال تکمیل اسناد برای مناقصه است، گفت: اولین مناقصه‌ها انجام شده است. در سال آینده کار فشرده‌ای انجام می‌شود و سال آینده یک سال پررونق برای صنعت نفت است.

وی با اشاره به قرارداد توسعه میدان های آبان و پایدار نفت گفت: هزینه این قرارداد ۶۷۰ میلیون دلار است که ۱۰ درصد آن هزینه غیر سرمایه‌ای و غیر مستقیم است.

معاون امور مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر این که هر دو میدان در حال تولید هستند، افزود: تولید هر دو میدان به زودی افت می‌کند و هدف این قرارداد توسعه و حفظ تولید است. تا ۱۰ سال آینده ۶۷ میلیون بشکه به تولید این میدان ها اضافه می‌شود.

منوچهری با اشاره به حضور شرکت داناانرژی در این قرارداد گفت: داناانرژی به انتخاب شرکت زاروبژنفت بوده است و مستندات قرارداد برای انتقال تکنولوژی ساخت داخل و غیره انضباط خوبی دارد.

امضای دومین قرارداد Ipc با روس ها

منوچهری با بیان اینکه یک سال و نیم پیش تفاهم اولیه برای مطالعات میدان های آبان و پایدار غرب به دست آمد، گفت: امروز توانستیم با عملکرد خوبی که شرکت زاروبژنفت روس داشت، این قرارداد را منعقد کنیم. در طول یک ماه گذشته شرکت ملی نفت و شرکت زاروبژنفت به صورت مداوم و تا پاسی از شب با یکدیگر مذاکره می‌کردند.

وی ادامه داد :این مذاکرات در شب گذشته تا ساعت ۲ بامداد ادامه داشت.

معاون امور مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر این که اسناد مورد نیاز تهیه و تدوین شده است، گفت : در این قرارداد طرفین باید ۱۵۷ امضا کنند  همچنین حدود ۱۷ ضمیمه قرارداد باید امضا شود. هر دو تیم حرفه‌ای و پرتلاش بودند.

منوچهری تصریح کرد : امروز سند ارزشمندی در اختیار داریم که می‌تواند برای شرکت‌های روسی با ارزش باشد زیرا می‌توانند به قراردادهای جدید نفتی ایران مشرف شوند.

گفتنی است ؛ عصر امروز قرارداد نفتی میدان‌های آبان و پایدار غرب با ۱۷ ضمیمه در حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به امضای علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و سرگی کوردیاشف مدیر عامل شرکت زاروبژنفت روسیه رسید.