وقتی کاهش قیمت طلا دور از انتظار می شود/ تدابیر بانک مرکزی بی نتیجه بود؟

گروه اقتصادی- بازار طلا و سکه در سال 1396 با نوسانات قابل توجهی نسبت به سه سال گذشته مواجه بود. این بازار از ابتدای سال تا نیمه تابستان شرایط آرامی را سپری کرد، رفته رفته تحول در این بازار نمایان شد و در ماه های آذر، دی و بهمن همگام با تنش ارزی، قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز به پرواز درآمد.

​به گزارش افکارنیوز، قیمت طلا و سکه در ایران تحت تاثیر دو عامل واقعی و یک عامل روانی نوسان می کند. دو عامل واقعی تاثیرگذار بر این بازار، قیمت طلا در بازار جهانی و بهای دلار در بازار ارز ایران است. اگر این دو عامل فعال شود، قیمت سکه و طلا نیز به طور واقعی در بازار ایران تحریک خواهد شد.

عامل روانی نیز در مورد قیمت مسکوکات صادق است. افزایش تقاضا ناشی از تقویت سرمایه گذاری موجب افزایش قیمت سکه می‌شود. آنچه در نیمه دوم سال 1396 رقم خورد، بیشتر تحت تاثیر عوامل داخلی بود. رشد بهای دلار در بازار آزاد اصی‌ترین تحریک‌کننده قیمت طلا و سکه بود.

از سوی دیگر در شرایط ایجاد التهاب در بازار ارز، سرمایه‌گذاری روی سکه نیز تقویت شد تا افزایش تقاضا به عامل دوم رشد قیمت سکه و ایجاد حباب در آن تبدیل شود.

قیمت سکه بهار آزادی در دوران اوج قیمت دلار تا یک میلیون و 590 هزار تومان پیش رفت اما همزمان با عقبگرد قیمت ارز، بهای سکه نیز به زیر یک میلیون و 500 هزار تومان بازگشت. اوج‌گیری قیمت سکه موج شد تا بانک مرکزی حراج سکه از طریق بانک کارگشایی را در دستور کار قرار دهد. این رویداد چندان نتوانست مانع افزایش قیمت سکه شود چراکه عامل تحریک سکه بهای ارز بود.

پس از کاهش قیمت دلار، پنجم اسفند اعلام شد که حراج سکه از سوی بانک کارگشایی متوقف می شود. همین خبر موجب افزایش 30 هزار تومانی قیمت سکه در یک روز شد.

محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است پس از فروکش کردن بحران مسکن امریکا در سال 2011 ، ارزش دلار در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشت و همین موضوع باعث شد قیمت جهانی طلا در سال 2011 کاهش پیدا کند.

به اعتقاد وی، پیرو این ماجرا، قیمت جهانی هر اونس طلا از سال 2011 تا 2017 مابین هزار و 150 دلار تا هزار و 350 دلار در نوسان بود و نشان می‌داد اقتصاد جهانی بعدا ز آن رکودی که در سال 2008 از امریکا شروع شد، شرایط خوبی پیدا کرده است. در این شرایط، وضعیت اقتصادی امریکا و اروپا به صورت فزاینده‌ای رو به بهبود گذاشت و باعث شد قیمت جهانی طلا در این سال ها افزایش پیدا نکند.

کشتی آرای عنوان می کند: در ادامه این فرایند، پیش‌بینی می‌شد با وضعیت فعلی سیاسی و همچنین وضعیت فعلی اقتصادی اروپا و امریکا، در سال پیش رو قیمت جهانی طلا حداکثر تا هزار و 400 دلار رشد کند و نوسان آن در محدوده 10 درصد باشد.

وی متذکر می شود: درباره قیمت طلا در بازار ایران که تابعی از قیمت جهانی طلا و قیمت داخلی ارز است، با توجه به اینکه اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند رکود فعلی اقتصادی در کشور، همچنان در سال 97 نیز ادامه داشته باشد،

کشتی آرای خاطرنشان می کند: به نظر نمی‌رسد در سال آینده کاهش قیمت در بازار طلا رخ دهد و در این میان اگر افزایشی رخ دهد، نه به‌تبع قیمت جهانی طلا، بلکه ناشی از تغییر قیمت ارز خواهد بود.

 

محمد سروش