واردات شش میوه به کشور آزاد شد

با اشاره به تاثیر واردات دو میوه استوایی بر بازار اظهار کرد: بنابرآخرین  تغییرات اعمال شده در مقررات واردات محصولات کشاورزی،واردات منگوتین و پاپایا به کشور آزاد شد.

وی گفت:تنوع اقلیمی و فراوانی تولید انواع میوه های رنگارنگ در داخل وجذابیت این میوه ها برای برخی از قشرهای جامعه، باعث شده است تا واردات آنها به کشور ضرورتی نداشته باشد.

به گفته صابری واردات این میوه ها در حجم بالا می تواند اثر سو بر تولید داخل داشته باشد.

مخالف واردات میوه های غیر ضرور هستیم

علیرضا متبحری نائب رئیس اتحادیه بارفروشان در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت قاچاق میوه گفت: هم اکنون محصولاتی همچون آووکادو،سیب سبز فرانسه،نارنگی پاکستانی و لیمو ترش برزیل به کشور قاچاق می شود در حالیکه ضرورتی ندارد.

به گفته وی در گذشته منگوتین و پاپایا به صورت قاچاق وارد می شد که براساس آخرین تغییرات اعمال شده در واردات محصولات کشاورزی، از این به بعد به صورت رسمی وارد خواهد شد.

متبحری تصریح کرد: با توجه به فراوانی تولید، دغدغه بازار را داریم به همین خاطر با قاچاق میوه و واردات میوه های غیر ضروری به شدت مخالف هستیم.

گفتنی است: براساس آخرین تغییرات در مقررات مرتبط با واردات محصولات کشاورزی مطابق با اعلام دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، ورود دو میوه استوایی اعم از منگوتین و پاپایا به کشور بلامانع است.

براین اساس ورود میوه های آناناس، انبه، موز،نارگیل، منگوتین و پاپایا با اخذ مجوز قرنطینه از دفترقرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور و سایر مجوزهای مرتبط مجاز بوده و غیر از موارد یاد شده،واردات سایر میوه ها ممنوع است.