پیش بینی افزایش تورم در سال 97

غلامحسین طاهری کارشناس امور اقتصادی درباره پیش بینی میزان رشد تورم در سال ۹۷ و راهکار‌های کنترل آن، اظهار کرد: در روز‌های پایانی سال ۹۶ شاهد فراز و فرود در قیمت برخی از کالا‌های سرمایه ای بودیم، دامنه این نوسان قیمت‌ها در آغاز سال جدید ادامه دار می شود و قالب تورم افزایشی به خود می‌گیرد.

طاهری ادامه داد: افزایش تورم سال آینده به نوعی خزنده است، به عبارت دیگر سطح عمومی قیمت‌ها با شیب ملایم افزایش می‌یابد که این نوع تورم به طور معمول دو دامنه ۱ تا ۶ درصد و یا ۴ تا ۸ درصد را می‌پیماید.

این کارشناس اقتصادی معتقد است، تورم خزنده سال ۹۷ ناشی از سرمایه‌های حبس شده مردمی و عدم هدایت صحیح نقدینگی‌هاست.

وی اضافه کرد: دولتمردان در سال گذشته سعی در کنترل تورم داشتند که به دنبال این کنترل‌ها رکود در کشور حاکم شد.

طاهری افزود: تدابیر اشتباه برای خروج از رکود باعث شد تا نقدینگی بدون هدایت صحیح در جامعه روانه شود و در نهایت بی‌ثباتی اقتصادی در کشوربه وجود بیاید.

وی با بیان اینکه تقویت بخش‌های خصوصی برای رهایی از چالش‌های اقتصادی حائز اهمیت است، بیان کرد: با پرداخت یارانه تولید و کاهش مالیات بر ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی تقویت می‌شوند.

کارشناس امور اقتصادی ابراز کرد: دوری از اقتصاد دولتی و تقویت بخش خصوصی موجب می‌شود تا نقدینگی کشور مسیر صحیح و تعالی‌بخشی را پیش بگیرد؛ در نتیجه با رونق بخش‌های اقتصادی شاهد دیگر شاهد رکود نیستیم.

وی با بیان اینکه توجه به امر خصوصی سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از اهداف دولت مردان بوده است، ادامه داد: تقویت بخش‌های خصوصی همچنین موجب می‌شود تا امر خصوصی‌سازی به معنای واقعی در کشور تحقق بیابد.

طاهری تشریح کرد: با تقویت بخش خصوصی اقتصاد پویا و شغل پایدار در کشور ایجاد می شود و امنیت شغلی که یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان محسوب می‌شود، در فضای مشاغل افزایش می‌یابد.

کارشناس امور اقتصادی بیان کرد: دولت باید فارغ شدن از اقتصاد دولتی در اولویت کار‌های خود قرار دهد چرا که تجربه جهانی نشان داده که اقتصاد دولتی در هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند سبب موفقیت و پیشرفت شود.

وی مطرح کرد: بخش‌های خصوصی برای حفظ منافع خود سعی در تحرک‌بخشی در حوزه‌های زیرمجموعه می‌کنند به همین دلیل این تلاش آن‌ها موجب تقویت تمام بخش‌های اقتصادی می‌شود.

طاهری معتقد است، در سال ۹۷ مسکن حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد، خودرو حدود ۸ الی ۱۰ درصد و مایحتاج روزانه تا حدود ۱۵ درصد تورم را شاهد تجربه می‌کند.