پوشاک کشور،تشنه برند سازی/فروش کالای ایرانی با مارک خارجی

با توجه به قدمت طولانی صنعت نساجی در ایران، انتظارات از این بخش  بالاتر از شرایط موجود است، حوزه ای که به شدت تشنه سرمایه گذاری،تدبیر و برنامه ریزی است و به دلیل ضعف و کاستی های بسیار ،متاسفانه فرصت سوزی های بسیاری در این بخش صورت گرفته ،فرصت سوزی هایی که به امروز و دیروز خلاصه نمی شود و سال های مدیدی است گریبانگیر این صنعت پولساز و سودآور شده است.

خوب یا بد،کم نیستند جوانان و نوجوانانی که هزینه های سنگینی را صرف خرید البسه و پوشاک بِرَند می کنند،آن هم در همین شرایط اقتصادی پیچیده ای که با آن مواجه هستیم، برخی گمان می کنند که لزوما تمامی این افراد، متمول و ثروتمند هستند اما هجمه سنگین تبلیغات،تغییر سبک زندگی و تغییر ذائقه بسیاری از جوانان باعث شده تا امروز برخی افراد درآمدی که به سختی  به دست می آورند،به راحتی  صرف خرید  البسه برند کنند.

بارها از لزوم برند سازی در صنعت پوشاک کشورمان سخن به میان آمده،صنعتی که پوشاک بسیار با کیفیتی را نیز تولید می کند،البسه ای که در داخل مرزهای جغرافیایی ایران زمین تولید می شود اما  با برچسب های خارجی به فروش می رسد.

امید کازرونی،یکی از توزیع کنندگان لباس مردانه در غرب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به گردش مالی بسیار بالای صنعت پوشاک در جهان اظهار داشت:بدون تردید ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و با همین رکودِ جاری در اقتصاد کشور و با همه نارسایی ها و گلایه هایی که از  توزیع کننده تا فروشندگان خُرد و تولیدکنندگان عمده از وضعیت بازار مطرح می کنند اما به نسبت بسیاری از محصولات دیگر، پوشاک از گردش مالی نسبتا مطلوب تری برخوردار است.

وی افزود:در صورت برنامه ریزی برای برند سازی در این صنعت( تولید داخلی )شاهد بروز تحولی جدی در این عرصه خواهیم بود اما متاسفانه اقدامات انجام شده در این خصوص کافی  به نظر نمی رسد.

این توزیع کننده عمده پوشاک عنوان کرد:گزارشات رسانه ها نشان می دهد مذاکرات و رایزنی هایی در این خصوص انجام شده اما آنچه که از واقعیتِ داخلی تولید پوشاک شاهد هستیم گویای این واقعیت است که همچنان واردات همچون آفتی جدی،تولید داخلی را هدف قرار می دهد.

وی در خصوص راهکار برون رفت از وضعیت موجود،گفت:موارد بسیاری در این ارتباط از سوی کارشناسان ذی ربط مطرح شده و می شود که تکرار بسیاری از آن ها باعث کلیشه ای شدن آن شده و برای حصول نتیجه واقعی باید به اتخاذ تدابیر ویژه و هوشمندانه تری اقدام نمود.

کازرونی عنوان کرد:فرهنگ سازی ، آموزش و اطلاع رسانی،نقش مهمی در حمایت از تولید داخلی دارد اما عنصر کافی به نظر نمی رسد که اگر این بود با وجود تولیدات بسیار رسانه ها در این خصوص،در شرایط فعلی وضعیت متفاوتی را شاهد بودیم.

این توزیع کننده پوشاک  عنوان کرد:متاسفانه در سالیان گذشته،تولید و عرضه پوشاک بی کیفیتِ داخلی،ذهنیتی مخدوش را در افکار بسیاری از مخاطبان و جامعه هدف ایجاد کرده و همین طرز تفکر باعث شده تا عده ای،گمان کنند صرفا کیفیت مطلوب را باید در لباس های خارجی جستجو کرد.

وی افزود:این تصور،تنها با تولیدات رسانه ای و تهیه گزارشات تبلیغاتی از بین نمی رود،بلکه فاصله گرفتن ازاین ذهنیتِ مخرب ، مستلزم برند سازی در صنعت پوشاک است.

کازرونی گفت:وقتی جامعه هدف پوشاک  این واقعیت را مشاهده کند که بسیاری از تولیدات ایرانی در بازارهای معتبر کشورهای خارجی،عرضه و به فروش می رسند، نگرشش به تولید داخلی  تغییر می کند.

این توزیع کننده پوشاک  عنوان کرد:حصول این امر مستلزم جذب سرمایه گذاری است و قطعا با تولید مشترک پوشاک از سوی شرکت های خارجی و فعالان تولیدیِ داخلی این امر به نحو شایسته ای محقق می شود همچنین شاهد دستیابی به توفیقاتی ویژه ای در عرصه  نیز خواهیم بود.

وی افزود:در چنین شرایطی بصورت بالقوه زمینه مناسبی برای مقابله با قاچاق نیز فراهم خواهد شد زیرا فروش هر محصولی به شدت تابع  عرضه و تقاضا است و وقتی تقاضا برای محصولات قاچاق فراهم نباشد،طبیعتا ضریب عرضه آن نیز با اُفتِ همراه خواهد شد.

برندهای خارجی هنوز موفق به جلب موافقت طرف های خود برای سرمایه گذاری در ایران نشده اند

چندی پیش،محسن سلیمانی،عضو هیات مدیره مرکز پژوهش های اتحادیه پوشاک در ارتباط با سرمایه گذاری تولید کنندگان پوشاک خارجی در ایران در گفت و گویی با رسانه ها عنوان کرد: مباحث و مذاکراتی برای ورود و مشارکت برندهای خارجی در ایران انجام شده و با وجود ارائه مجوزهای مربوطه از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت برای تحقق این امر،ظاهرا تولیدکنندگان خارجی موفق به جلب نظرِ مساعدِ طرف های خود برای سرمایه گذاری در ایران نشده اند.

وی در ادامه می افزاید:در حال حاضر،بسیاری از تولید کنندگان داخلی به محصولات خود مارک خارجی می چسبانند و آنها را به فروش می رسانند و باید گفت ما دچار یک عارضه فرهنگی شده ایم و در صورت موفقیت در ایجاد چند برند داخلی خوب و با هویت، بر این عارضه و نقصان غلبه خواهیم کرد.

یکی از انتظارات از فضای دوران پسابرجام،معطوف به این واقعیت می شد که با رفع موانع تحریم(حداقل در بخش مراودات و ارتباطاتِ خارجی و بین المللی) روند نتیجه بخشی و تحقق چنین اهدافی بیش از پیش تسریع شود.

موضوعی که با حمایت مضاعف دولت،شرایط مطلوب تری را تجربه خواهد کرد و قطعا موفقیت در این عرصه  به نفع مردم و دولت خواهد بود.

امید آن می رود نگرش و نگاه ها به این حوزه تغییر کند و با در اولویت قرار گرفتن صنعت پوشاک و حمایت واقعیِ دولت از تولید داخلی و تلاش برای برند سازی در این عرصه، چشم اندازی فراتر از بازار داخلی،یعنی تسخیر بازارهای خارجی را در سر بِپَرورانیم.