به گزارش مهر، اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانهها نزدیک است، این را میتوان از گفتههای وزرا، باز شدن بستههای حمایتی که یکسال معطل مانده بودند، کوتاهتر شدن فاصله زمانی برگزاری برخی جلسات مرتبط با بازار و تامین کالاها و نامهنگاریهای وزرا میتوان دید.

حتی برخی از وزرا بر این باورند که اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، دیگر تنها یک زمزمه نیست و تبدیل به " آواز " شده است. این را مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید و البته شیوه تغییر یکباره رفتار این وزارتخانه و باز شدن پشت سر هم بسته‌های حمایتی خود می‌تواند نشانی از نزدیک بودن اجرای فاز دوم قانون باشد.

او در هفته گذشته جزئیات بسته‌های حمایتی تولید را اعلام کرد و بعد از آن، معاونانش یکی پس از دیگری، در مورد عملیاتی شدن و تامین اعتبار مورد نیاز بسته‌های حمایتی تولید و صنوف کشور خبر دادند. در این میان البته رفت و آمدها و نامه‌نگاری‌های وزرا تا حضور دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی در برنامه‌های متعدد تلویزیونی و حتی رفتن مرادی، رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مجلس شورای اسلامی برای ارایه گزارش نیز خود دلایل روشنی برای نزدیک بودن فاز دوم اجرای قانون است.

در این میان، خبرها از کارگروه کنترل بازار نیز حکایت از آن دارد که نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در کارگروه کنترل بازار اعم از وزرای صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی، کشور، اطلاعات، سازمان صدا و سیما، رئیس‌کل بانک مرکزی، نماینده سازمان میراثفرهنگی و گردشگری، شورای اصناف کشور و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، مصوب کرده‌اند که کمیته‌ای با مسئولیت معاونت اقتصادی وزارت کشور و با عضویت شورای اصناف کشور شرایط لازم برای توزیع گسترده کالاهای مورد نیاز مردم را در ایام پایانی سال تامین کنند.

بر این اساس، البته قرار بر این است که توزیع گسترده کالاها به صورت عرضه مستقیم، در دستور کار قرار گیرد.

از سوی دیگر، محمدعلی ضیغمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم می‌گوید که وضعیت موجودی انبارها، تولید داخلی و موجودی در گردش واحدهای تولیدی در کشور به میزانی مناسب است که نیازی به ذخیره‌سازی گسترده کالا همچون فاز اول اجرای قانون وجود ندارد.

البته این نگرانی وجود دارد که آن هم از سمت واحدهای تولیدی است. گفته‌های رسمی و غیررسمی واحدهای تولید حکایت از آن دارد که دیگر آنها حاضر نیستند که به شیوه قبلی با وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری داشته باشند، چراکه از روند اجرای فاز اول قانون چندان راضی نیستند.

بیشتر آنها، باز شدن بسته‌های حمایتی را در شرایط فعلی، نوشدارو بعد از مرگ سهراب می‌دانند و معتقدند که دولت باید بسته‌های حمایت از تولید را زودتر باز می‌کرد، موضوعی که البته غضنفری و همراهانش در وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را قبول ندارند و معتقدند که خیلی قبل‌تر از اینها، بسته‌های حمایتی باز شده است و وعده‌ها در قالب خط اعتبار انرژی و ارایه کمک‌‍‌های مستقیم غیرمستقیم به واحدهای تولیدی، آن را عملیاتی شده است.

در این میان، محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز معتقد است که باید اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را با تاخیر زمانی نسبت به بخش خانگی، برای بخش تولید اجرایی کرد.

وی می‌گوید: وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت هم اکنون در شرایط مناسبی قرار دارد برای اینکه چنین گزارش تفصیلی را با نظر به همه حوزه‌های تولید صنعتی، معدنی و بخش‌های تجاری داشته باشد و وزارت جهاد کشاورزی نیز می‌تواند در بخش کشاورزی ارایه اطلاعات کند و در نهایت، با نگاه جامعی بتوان برای اجرای فاز دوم، تصمیم گرفت.

وی می‌افزاید: شاید در این مرحله مناسب باشد همچنان که در آغاز طرح پیشنهاد می‌شد، افزایش‌ قیمت‌ها را نخست در بخش مصرف خانوار اعمال شود و سپس با تاخیر زمانی، فرصت انطباق به بخش تولید داده شود و سپس افزایش قمیت صورت گیرد.

به هرحال، به نظر میرسد باید همهپرسی جامعی از فعالان اقتصادی و تولیدی در رابطه با اجرای فاز دوم و زمان آن، صورت گیرد تا اجرای قانون همانطور که در فاز اول با موفقیت همراه بوده است، در فاز دوم نیز بتواند توفیق نسبی را کسب کند.