نگرانی پسته‌کاران آمریکایی از رقبای ایرانی‌

کشاورزان آمریکایی که بسیاری از آن‌ها به دونالد ترامپ و موضع سخت وی در مورد تجارت رای داده‌اند، می‌گویند افزایش تعرفه بر محصولاتی نظیر بادام و پسته از سوی چین به توان رقابتی آن‌ها صدمه می‌زند.

چین اعلام کرد در اقدامی تلافی جویانه تعرفه‌هایی ۱۵ تا ۲۵ درصدی بر واردات از آمریکا به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار اعمال خواهد کرد. این اقدام در واکنش به تعرفه‌های سنگین بر واردات آلومینیوم و فولاد از سوی دولت ترامپ بوده است.

یکی از کشاورزان کالیفرنیایی بادام می‌گوید کشاورزان می‌ترسند که از اعمال این تعرفه‌ها متضرر شوند چراکه محصولات آن‌ها را در بازار چین گران‌تر می‌سازد.

ریچارد ماتونیا، مدیر اتحادیه پسته کاران آمریکایی گفت: پسته بزرگ‌ترین محصول صادراتی کالیفرنیا به چین است به طوریکه چین در سال ۲۰۱۶ خریدی به ارزش ۵۳۱ میلیون دلار از این محصول از این کشور داشت. پیش از این تعرفه‌های جدید، چین تعرفه ۵ درصدی بر پسته خام و درصدی بر پسته شور وارداتی از آمریکا اعمال کرده بود.

وی ابراز نگرانی کرد: اعمال ۱۵ درصد تعرفه بیشتر «بر توانایی ما برای رقابت با رقبایمان در ایران تاثیر می‌گذارد.» کالیفرنیا و ایران سال‌هاست که بر سر عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته جهان رقابت دارند.