روش مدیریت خودروسازان سودآور نیست/ سیاست‌هایی که قیمت خودرو را بالا برد

گروه اقتصادی- حسن کریمی در گفت‌وگو با افکارنیوز اظهار داشت: سال 96 اتفاقات زیادی در صنعت خودرو افتاد. بسته شدن ثبت‌سفارش خودرو، گران شدن نرخ ارز و نرخ تورم بر عملکرد شرکت‌های خودروساز داخلی تاثیرگذار بود.

وی افزود: به لحاظ تولید، شرکت‌های خودروسازی توانسته‌اند هدف‌گذاری‌های خود را برای سال 96 محقق کنند، اما به لحاظ بازار، مواردی که گفته شد، قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار داد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: هرچند بازار خودرهای داخلی و وارداتی با یکدیگر همپوشانی ندارد، اما وقتی قیمت خودروهای وارداتی افزایش می‌یابد، به نوعی قیمت خودروهای داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و خودروسازان را تحریک می‌کند که قیمت را افزایش دهند.

کریمی عنوان کرد: از سوی دیگر، در سال 96 شاهد تحولی در بحث استانداردهای اجباری بودیم. حدود 30 استاندارد جدید برای تولید خودروها وضع شد که کار را برای خودروسازان داخلی در سال آینده سخت می‌کند.

وی متذکر شد: بسیاری از این استانداردها مربوط به عملکردهای مکانیکی و فنی خودرو است. از این رو پیش‌بینی می‌شود که حتی چند خودرو امکان تولید پیدا نکنند، چراکه نمی‌توانند استانداردها را پاس کنند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: با توجه به این‌که خودروهایی مانند پراید و پژو405 از این دست خودروها هستند و اتفاقا بازار بسیار خوبی دارند، احتمال دارد سال آینده با کاهش عرضه خودروی داخلی در بازار مواجه شویم.

کریمی گفت: اگر شرکت‌های خودروسازی فکر اساسی برای جایگزینی این خودروها نکنند، کاهش عرضه می‌تواند در تلاطم و افزایش قیمت در بازار تاثیر بگذارد، اما در نگاه کلان باید به این نکته توجه داشت که ساختار شرکت‌های خودروساز در ایران نامطلوب است و روش مدیریت آنها سودآور نیست.