خودکار خارجی در دستان دانش آموزان
درآمدزایی از صنعت نوشت افزار(به دلیل جامعه هدف و مشتریان انبوه و متکثر این محصول) بسیار بالا و قابل توجه ارزیابی می شود. در چنین شرایطی گردش مالی، سودآوری و اشتغالزایی این فعالیتِ تولیدی نیز بسیار جذاب و برجسته خواهد بود.

با همه این اوصاف، صنعت نوشت افزار ِکشور، در حال و روز خوبی به سر نمی‌برد و مایه تاسف است که بخش عمده این بازار در قبضه تولیدکنندگان خارجی قرار دارد.

در میان اقلام و محصولاتی که در دایره نوشت افزار قابل تعریف است، خودکار بیش از تولیداتِ دیگر مصرف و خریدار دارد، زیرا متقاضیان آن به یک قشر خاص خلاصه و محدود نمی شود و تمامی طبقات و اقشار جامعه از صدر تا ذیل و از عوام تا خواص، نیازمند این کالا است، اما به دلیل برخی غفلت ها، صنعت تولید خودکار کشور، آرام آرام تضعیف شده تا جایی که بنابرگزارشات موجود قریب به 80 درصد از نیاز کشور از محل واردات خودکارهای خارجی تامین می شود ، یک نارسایی جدی که در نقطه مقابل سیاست های اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانیو تولید ملی قرار دارد.

این عارضه در شرایطی ایجاد شده که دهه های گذشته، یکی از برندهای خاص خودکار، سر تا سر بازار کشور را تامین می کرد اما امروز برای تهیه و خرید آن باید به بسیاری از مراکز فروش لوازم التحریر مراجعه کرد و بازهم هیچ تضمینی برای پیدا کردن و موفقیت در تهیه این برند خاص از خودکار وجود ندارد.

ضعف در طراحی خودکار، عامل اصلی پیشی گرفتن تولیدات خارجی

ناصر گودرزی، یکی از توزیع کنندگان عمده لوازم التحریر و نوشت افزار در غرب استان تهران در ارتباط با دلیل عقب ماندن صنعت نوشت افزار ایران از تولیدات خارجی اظهار کرد: دو مولفه کیفیت و نوع طراحی از مولفه های بسیار تعیین کننده در جذب مشتری برای فروش و عرضه محصول به شمار می رود و این قاعده ای است که تنها مختص ایران نیست و متقاضیان خرید این کالا، در تمامی کشورهای جهان به این دو عنصر، توجه ویژه ای دارند.

وی افزود: متاسفانه در هر دو بخش، آنچنان که شایسته است تدابیر لازم اعمال نشده و در حال حاضر به وضعیتی دچار شده ایم که عمده نیاز بازار از طریق واردات تامین می شود.

گودرزی بیان کرد: با توجه به این واقعیت که بخشی از جامعه هدف متقاضیان خرید نوشت افزار اعم از خودکار و مداد به دانش آموزان معطوف می شود، طراحی ها و نقوشی که بر روی آن لحاظ می شود تاثیر بسیاری در شکل گیری ذهنیت محصلان خواهد داشت و این واقعیتی است که در ارتباط با دیگر اقلام همچون جامدادی، خط کش، کیف، دفاتر و...نیز صدق پیدا می‌کند اما ظاهرا برخی مسئولان ذی ربط آنچنان که باید در این خصوص دغدغه مند نیستند.

این توزیع کننده نوشت افزار در غرب استان تهران گفت: البته در سالیان اخیر، تلاش ها و مباحثی در این خصوص، عملیاتی و مطرح شده است، اما هم مردم و هم مسئولان می دانند که میزان توفیقات حاصل شده در این بخش بسیار محدود و اندک است.

وی در پاسخ به این سئوال که عمده مبادری ورودی خودکارهای خارجی از کجا تامین می‌شود، گفت: نمی توان به یک کشور خاص اشاره کرد زیرا در سالیان اخیر، تولیدکنندگان خارجی بسیاری اقدام به صادرات خودکار به ایران کرده اند اما با توجه به آنچه که از خودکارهای موجود در بازار می بینیم، در حال حاضر چین، هند،کره جنوبی و تا حدودی آلمان از مبادی اصلی واردات نوشت افزارِ خودکار به شمار می روند.

گودرزی تصریح کرد: تکنیک تولید خودکار، برخلاف تصور عموم، بسیار ظریف و حساس است و تامین تمامی تقاضای بازار از محل ساخت داخلی، مستلزم حمایت هر چه بیشتر دستگاه های ذی ربط و واردات تجهیزات لازم است که البته اظهارات برخی از فعالان کلان توزیع خودکار در تهران موید این واقعیت است که برخی از دستگاه های مورد نیاز برای ساخت این نوشت افزار وارد شده اما همچنان برای بالا بردن میزان تولید و کاهش حداکثری وابستگی کشور به نوشت افزارهایی همچون خودکار مستلزم تسهیلات هر چه بیشتری است در غیر اینصورت همچنان نیازمند تولیدات خارجی برای تامین نیاز داخلی خواهیم بود.

وی افزود: حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی، زمانی محقق خواهد شد که صفر تا صد محصولات مورد نیاز کشور را با اتکای به توان داخلی تامین کنیم و اینکه جوهر را از آنسوی مرزها وارد کنیم و تنها با ساخت بدنه، خود را تولید کننده خودکار بنامیم ، مایه افتخار نخواهد بود.

این توزیع کننده عمده نوشت افزار در غرب استان تهران گفت: البته تکنولوژی ساخت جوهر مرغوب و روان ، برای خودکار نیز پیچیده است، اما با توانمندی که از جوانان ایرانی وجود دارد؛ دستیابی به این امر دور از دسترس نخواهد بود.

ظرفیت بالای اشتغالزایی در تولید خودکار

آنچنان که گزارشات رسانه ها نشان می دهد، میزان مصرف خودکار در طول یکسال، قریب به 500 میلیون، برآورد می شود و به تبع با یک ضرب و تقسیم ساده به گردش مالی نسبتا قابل توجه این محصول پی خواهیم برد.

متعاقبا با برنامه ریزی اصولی و کارآمد می توان با حمایت هر چه بیشتر در راستای حمایت از تولیدات داخلی و کاهش وابستگی به محصولات خارجی، اشتغالزایی قابل توجهی را نیز در سایه تولید این محصول ایجاد کرد که البته لازمه این امر، ارتقای کیفی محصول است، در غیر اینصورت  با راه اندازی یک کارخانه تولید خودکار، بدون در نظر گرفتن سطح مطلوبِ کیفی آن، امکان ترغیب عموم مردم به خرید خودکار ایرانی میسر نخواهد شد.

چندی پیش، محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات کشور در گفت و گویی با رسانه ها اظهار کرد: امروز کارخانه های تولیدکننده خودکار قادر به فروش نیستند و باید دید چه کرده ایم که بعداز گذشت 40 سال، بازار فروش یک خودکار محبوبِ قدیمی از بین می رود.

وی در ادامه می‌گوید: اگر کشورمان را با کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم، به این واقعیت پی می بریم که در ایران همه چیز ارزان است؛ از کارگر تا انرژی ، بنابراین در چنین شرایطی نباید به واردات خودکار نیازمند شویم .

امید آن می رود در سال حمایت از کالای ایرانی، با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و البته تلاش طراحان نوشت افزار برای عرضه محصولات خوش فرم ، خوش دست و زیبا ، شاهد برداشته شدن گام های سازنده تری در ارتباط با تولید داخلی خودکار و حتی صادرات آن به کشورهای دیگرِ منطقه باشیم.