چرا مردم می‌خواهند با در اختیار داشتن دلار به شکل نقدی دارایی خود را حفظ کنند؟

قاسمی معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 21 فروردین) و پس از ارائه گزارش ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی از وضع متلاطم بازار ارز گفت: بخشی از تقاضای ارز در کشور مربوط به واردات رسمی و بخشی دیگر مربوط به واردات خدمات به کشور است.

وی با تاکید بر اینکه تراز رسمی کشور نشان می‌دهد که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و مجموع منابع ارزی لازم تکاپوی واردات کالا و خدمات کشور را می‌دهد،‌اظهار داشت: آنچه موجب التهابات در بازار ارز می‌شود اینکه در کشور ما برخلاف سایر کشورها یک تقاضا جهت دلار نقدی وجود دارد. یعنی عده‌ای مراجعه می‌کنند و دلار نقدی می‌خواهند.

قاسمی در این باره گفت: بخشی از تقاضای دولت در کشور برای واردات کالا و خدمات نیست یعنی دلار به عنوان یک دارایی در نظر گرفته می‌شود که باید برای این مسئله فکری کرد و ببینیم چه چیزی باعث شد که مردم می‌خواهند با دلار دارایی خود را حفظ کنند.

وی افزود: دولت توانسته است تورم را کنترل کند اما این حجم نقدینگی فراوان در کشور اگر به صورت بهینه مدیریت نشود می‌تواند بحران بازار ارز را تداوم بخشد.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نکته بعد درباره حساب سرمایه در تراز پرداخت‌هاست که ما 19 میلیارد دلار کاهش سرمایه داشته‌ایم و بانک مرکزی باید توضیح دهد که آیا ما فرار سرمایه داشته‌ایم؟

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم به راحتی به بازار سرمایه اعتماد نمی‌کنند، به ضرورت بررسی سازوکارهای جلب اعتماد مردم اشاره کرد و بیان داشت: آیا نمی‌توان درخواستی را که از سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور داریم از مردم خودمان داشته باشیم؟