سیف: قیمت سکه کاهش می‎یابد

ولی‌الله سیف در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در توضیح سیاست دولت برای ارز تک‌نرخی 4200تومانی اظهار داشت: قرار نیست 4200 تومان ثابت بماند ممکن است در طول سال 6‌ــ‌5 درصد هم تغییر کند که این امری کاملاً طبیعی است.

وی افزود: چرا باید اجازه بدهیم ثروت ملی بی‌حساب و کتاب از کشور خارج شود؛ این‌ها را باید کنترل کنیم. چرا بازار را ملتهب کنیم تا ارز مقصد خود را پیدا کند؟

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: نرخ مبادله‌ای دیگر وجود ندارد. یک نرخ فقط داریم که همان 4200 تومان است.

سیف ادامه داد: نرخ مبادله‌ای و سامانه سنا هر دو 4200 تومان است؛ با این نرخ همه نیازهای منطقی کشور، دانشجو، بیمار و مسافر... پاسخ داده می‌شود.

* تمام صرافی‌های غیرمجاز تعطیل می‌شوند/ سکه ارزان می‌شود

وی درباره وضعیت صرافی‌ها با اجرای ارز تک‌نرخی گفت: لیست دادیم به نیروی انتظامی همه صرافی‌های غیرمجاز را می‌بندند. برای صرافی‌های مجاز هم برنامه داریم. هنوز ارتباطات بانکی ما بعد از برجام نرمال نیست و در اینجا صرافی‌ها به‌کمک ما می‌آیند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره سکه نیز گفت: امروز تصمیم لازم را می‌گیریم؛ ما از این پس مبنای قیمت‌گذاری‌هایمان دلار 4200تومانی خواهد بود. نرخ سکه باید با این دلار تعدیل شود.

لاریجانی به سیف گفت: این ایراد به کار شما وارد است که چرا این تصمیم‌ها را قبلاً نگرفتید؟ الآن چند ماه است کشور درگیر دلار است.

سیف گفت: ما باید یورو را جایگزین دلار کنیم؛ این کار را داریم عملیاتی می‌کنیم که یورو ارز گزارشگری کشور شود. منحنی دلار هم نشان می‌دهد که در سه‌ماهه سوم ارز افزایشی می‌شود ولی در سه‌ماهه چهارم نزولی می‌شود. ما برهمین اساس دلار را در بازار افزایش دادیم که سیر نزولی آغاز شود ولی موفق نشدیم به چند دلیل! مهمترین دلایل البته التهابات بین المللی و محدودیت تأمین اسکناس بود.

* جلسه ویژه ارزی سیف با مقام معظم رهبری

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در صحن علنی مجلس تصریح کرد: روز گذشته طی جلساتی که با کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار کردیم مواردی که می‌بایست اجرایی شود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظرات اعضای کمیسیون اقتصادی نیز به‌روشنی مطرح شد تا در سیاست‌های کلی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: روز گذشته جلسات مستمری با اعضای دولت و معاون اول رییس جمهوری برگزار شد تا بتوانیم برای فضای فعلی به بهترین تصمیم برسیم. همچنین روز گذشته خدمت رهبر معظم انقلاب نیز رسیدیم تا مسایل را همه‌جانبه بررسی و خدمت ایشان مطرح کنیم.

سیف در همین ارتباط تصریح کرد: من پیشنهادی را با حضرت آقا مطرح کردم که یورو در مبادلات ارزی جایگزین دلار شود چرا که دلار نقشی در مبادلات خارجی ما ندارد و ایشان هم از این موضوع استقبال کردند.

رییس کل بانک مرکزی در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس، اظهارداشت: تصمیم گرفته‌شده بهترین تصمیم در حال حاضر است زیرا با توجه به افق دیدی که وجود دارد، شرایط عادی نیست و دشمنان در حال برخی اقدامات هستند.

وی افزود: سامانه‌ای ایجاد شده تا تمامی ارزهای ورودی به کشور از منابع مختلف و همچنین مصارف در کشور در این سامانه وارد شود.

سیف گفت: اقداماتی که در بین‌التعطیلین در اوایل فروردین رخ داد یک عامل و علامت بسیار مشخص اثبات کننده این دیدگاه است، اصلاً بازار در سنوات گذشته در تعطیلات تا 15 فروردین هیچ تحرکی نداشته، اتفاقاتی که رخ داد متأسفانه در فضاهای تلگرامی و مجازی بوده و با اعلام قیمت‌ها التهاب ایجاد کرد.

سیف ادامه داد: ما از پنجم فروردین اقدامات لازم را آغاز کردیم در حالی که در سال‌های گذشته سابقه چنین اقداماتی وجود نداشت. ما شاهد معاملات 200، 300 هزار دلار کاغذی و غیرواقعی بودیم.

رییس کل بانک مرکزی افزود: ما نباید اجازه دهیم تا بخش زیادی از ارز کشور درگیر معاملات غیرواقعی باشد.

وی افزود: برخی پیشنهاد ایجاد جذابیت در بازار سپرده‌ها را می‌دهند که این اقدام به‌نفع اقتصاد کشور نیست. در این فضا باید تصمیم بگیریم که تسلط خود را بر شرایط ارز کشور محرز کنیم و متناسب با فضا و گشایش‌ها و محدودیت‌ها انعطاف‌پذیر باشیم.

* پاسخ سیف به نمایندگان مجلس/ دلار 4200 تومانی دستوری نیست

سیف بعد از سخنان نمایندگان مجلس در صحن علنی بار دیگر پشت تریبون رفت و با تایید اینکه هیچ عامل اقتصادی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد گفت: عامل غیر اقتصادی به این التهاب دامن زد.

وی گفت: الان شرایط اقتصادی ما مطلوب است و باید مدیریت درست را اعمال کنیم که با ساختار جدید ان شاالله مشکل حل می شود.

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به اظهاراتی مبنی بر دستوری بودن دلار 4200 تومانی، تصریح کرد: نرخ دلار 4200 تومانی بر مبنای مدیریت شناور است و اصلا دستوری نیست چراکه اگر بخواهیم دستوری عمل کنیم، به مشکل جدی می خوریم.

سیف همچنین درباره آثار دلار 4200 تومانی بر بودجه گفت: هر میزان از ارز مبادله ای را به بازار آزاد مداخله می کردیم در یک حساب جدا واریز می کردیم و به خزانه بر می گرداندیم. اما امسال رقم مابه التفاوت را در بودجه به سود بانک مرکزی حساب آوردند.

وی افزود: این مدل کمک می کند ثبات را داشته باشیم تا اقتصادمان پیش پینی پذیر باشد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در واکنش به اظهارات نمایندگان مبنی براینکه مابه التفاوت دلار 4200 تومانی با مصوب بودجه به کجا می رود؟ گفت: تفاوت نرخ ارز به جیب هیچ کس نرفته جز اینکه به حساب خزانه واریز شده است.