نفت ارزان شد

در حالی که رشد ذخایر و تولید نفت آمریکا تاثیر افزایشی ناشی از تنش ها در خاورمیانه بر بازار نفت را خنثی کرده، قیمت نفت بعد از رسیدن به بالاترین رقم بیش از 3 سال گذشته در جلسه قبل، امروز با کاهش مواجه بود.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت برنت امروز با 26 سنت، معادل 0.4 درصد کاهش به 70 دلار و 78 سنت رسید. قیمت نفت برنت دیروز بیش از 3 درصد رشد داشت و به بالاترین رقم از اواخر سال 2014 تاکنون یعنی 71 دلار و 35 سنت رسید.

قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز با 13 سنت معادل 0.2 درصد کاهش به 65 دلار و 38 سنت رسید.

افزایش تنش ها در خاورمیانه موجب نگرانی بازارها شده است.

به دنبال وقوع یک حمله شیمیایی در هفته گذشته در سوریه، آمریکا و متحدانش در حال بررسی حملات هوایی علیه نیروهای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هستند.

هرچند سوریه خود تولید کننده عمده نفت محسوب نمی شود، اما منطقه خاورمیانه در کل مهمترین صادر کننده نفت جهان به شمار می رود و هرگونه تنش در این منطقه می تواند عرضه نفت را با تهدید جدی مواجه نماید.

همچنین این نگرانی وجود دارد که آمریکا تحریم ها علیه ایران را که یک تولید کننده مهم نفت به شمار می رود مجددا برقرار نماید.

استفن اینز، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «قیمت نفت به دلیل افزایش تنش در خاورمیانه در حال بالا رفتن است.»

اما تمام شاخص های بازار نفت از رشد قیمت ها پشتیبانی نمی کند. انستیتوی نفت آمریکا دیروز اعلام کرد، میزان ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 6 آوریل با 1.8 میلیون بشکه رشد به 429.1 میلیون بشکه رسیده است. این در حالی است که تحلیلگران انتظار کاهش 189 هزار بشکه ای این ذخایر را داشتند.