تجهیزات پزشکی گران شد یا ارزان؟

دکتر رضا مسائلی با اشاره به قیمت‌گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی، گفت: وزارت بهداشت در زمینه قیمت‌گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی بسیار جدی است و سه راهبرد را در حوزه قیمت‌گذاری این تجهیزات و ملزومات دنبال می‌کند.

وی افزود: یک راهبردمان این است که در برخی تجهیزات و ملزومات پزشکی سیاست کاهش قیمت را دنبال کنیم. بر این اساس در اسفند ماه سال گذشته سامانه‌ای را طراحی کردیم که قیمت این محصولات را در بازار بین‌المللی و منطقه‌ای مورد بررسی قرار دهیم و اگر قیمت این تجهیزات در کشور بالاتر از قیمت بازار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باشد، طبعا سیاست کاهش قیمت بر روی آن‌ها اعمال می‌شود.

مسائلی با بیان اینکه راهبرد دوم این است که قیمت برخی از تجهیزات و ملزومات پزشکی ثابت بماند، ادامه داد: در عین حال اگر قیمت تجهیزات و ملزوماتی هم نسبت به بازار‌های بین‌المللی کمتر بوده و نیاز به افزایش قیمت داشته باشد، زیر نرخ تورم کشور در این زمینه تصمیم‌گیری و قیمت‌هایشان به‌روزرسانی می‌شود.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در ادامه اظهار کرد: نکته مهمی که به آن تاکید می‌کنم، این است که بر اساس قانون تمامی مراکز بهداشتی و درمانی در کشور اعم از دولتی و خصوصی مکلف هستند که قیمت‌های رسمی که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت به آدرس www.imed.ir گذاشته می‌شود، مدنظر قرار داده و در آن چارچوب عمل کنند. باید توجه کرد که در صورت بروز تخلف، دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز با متخلفین برخورد می‌کنند.

مسائلی با بیان اینکه نظارت‌های ما از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود و پایش دیتا‌ها و پردازش اطلاعات در این حوزه بر عهده ستاد وزارت بهداشت است، تاکید کرد: بنابراین در قیمت‌گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی، ما نرخ‌ها را با نرخ‌های بازار‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مقایسه کردیم و سه راهبرد کاهش قیمت، ثابت ماندن نرخ و یا افزایش آن‌ها زیر نرخ تورم را پیش برده‌ایم.

وی همچنین تاکید کرد: مطابق بخشنامه وزارت بهداشت، مراکز درمانی دولتی و خصوصی باید در سقف قیمت‌های اعلامی، نسبت به خرید اقدام کنند؛ چراکه خرید خارج از لیست imed مجاز نبوده و تخلف محسوب می‌شود.

پاسخ به گلایه آزمایشگاهیان

وی در ادامه در پاسخ به گلایه‌های آزمایشگاه‌های تشخیص طبی نسبت به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تجهیزات پزشکی مورد نیازشان، گفت: قیمت‌های تجهیزات پزشکی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی بر اساس فضای رقابتی که وجود دارد، مشخص می‌شود. البته در صورتی که قیمت این تجهیزات افزایش غیرقابل پیش‌بینی داشته است، می‌توانند با ارائه مستندات‌شان موضوع را به وزارت بهداشت یا سازمان تعزیرات حکومتی منتقل کنند. قطعا بر اساس سوابق موجود، این موضوع هم از سوی سازمان تعزیرات حکومتی و هم توسط وزارت بهداشت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.