سودجویان وارد بازار مسکن شدند

محمدمهدی مافی اظهار داشت: عواملی چون عرضه و تقاضا در قیمت مسکن تاثیرگذار است و تغییرات در بازارهای موازی چون ارز، سکه و طلا جو روانی را پیش می‌آورد و سرمایه ها از بانکها به سمت بخش مسکن سرازیر می‌شود که این امر، همراه با افزایش قیمت مسکن بود.

وی افزود: قیمت مسکن حد منطقی و معقول باید داشته باشد؛ در غیر این صورت توان خریدار پایین می آید و تولیدکننده هم اقدام به کاهش ساخت و ساز می کند.

مافی ادامه داد: قیمت مسکن در سال های گذشته به اندازه نرخ تورم بوده و افزایش قیمت ۳۰ درصدی، بسیار لجام گسیخته است؛ ضمن اینکه در چنین شرایطی، گروهی از این فرصت استفاده می کنند سود می برند و در مقابل، مردم ضرر می کنند.

وی تاکید کرد: با افزایش قیمت مسکن، قیمت مصالح ساختمانی، دستمزد کارگران افزایش می یابد و تنها واسطه ها سود می کنند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران افزود: باید اقتصادی پایدار داشته باشیم؛ در غیر این صورت تورم منجر به کاهش اشتغال در بخش مسکن می شود. در چند سال گذشته، دولت تورم را نگه داشت؛ اما در حال حاضر قیمت مسکن به طور ناگهانی از تورم بالاتر رفت که به ضرر مصرف کننده است.

مافی تصریح کرد: باید ساخت مسکن بر اساس نیازسنجی و الگوی مصرف صورت گیرد؛ در حالیکه در برخی از مناطق کشور با افزایش و در برخی نقاط با کاهش تولید روبه رو هستیم؛ به طور مثال در بخش لوکس‌نشینی، مسکن بسیار زیاد داریم که تا چندین سال آینده نیاز به ساخت و ساز این واحدها نیست؛ اما در برخی نواحی(بخش متوسط و فرودست جامعه) که به مسکن نیاز دارند، محصول آماده نداریم.

وی افزود: دولت از نظر عملیاتی نمی تواند در بخش مسکن اقدامی کند؛ اما در سطح بالادستی می تواند با ساده سازی ساخت و ساز و دریافت مجوز این روند را تسهیل کند.