چقدر سفته‌بازی در بازار ارز صورت می‌گیرد؟/ دولت باید به واقعی شدن ارز تن دهد

گروه اقتصادی- سید کمال سیدعلی در گفت‌وگو با افکارنیوز در پاسخ به این پرسش که مگر ما چقدر تقاضای سفته‌بازی داریم که تا این حد روی بازار ارز اثر می‌گذارد؟ اظهار داشت: زمانی که انتظارات تورمی بالا می‌رود و نگرانی‌ها زیاد می‌شود، مردم برای جبران کاهش ارزش پول خود امکان دارد وارد بازار ارز شوند.
وی افزود: در یک چنین شرایطی نمی‌توانید سقف تعیین کنید که چقدر سفته‌بازی صورت می‌گیرد.
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: در حالت معمول همه نشستند و با پول‌های خود در بازارهای بورس، مسکن، سکه و ارز کار می‌کنند، اما زمانی که همه هجوم می‌آورند، مردم عادی نیز امکان دارد ورود پیدا کنند و پول‌های خود را تبدیل به ارز کنند، این اتفاق می‌افتاد.
سیدعلی عنوان کرد: شاهد بودیم که مردم وارد صف‌های فروش ارز می‌شدند و ارز خریداری می‌کردند و طرف دیگر خیابان با نرخ‌های بالاتر می‌فروختند. در صورتی که هیچ مسافری هم وجود نداشت.
وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی نیز به عنوان ارز مسافرتی ارزها را می‌فروخت، اما هیچ مسافری هم وجود نداشت.
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی ادامه داد: باید ماهیت نرخ ارز را واکاوی کرد. واقعیت این‌جاست که بانک مرکزی هر قدر برای نگه داشتن نرخ ارز تلاش کند، در نهایت بازی را به بازار می‌بازد و از این رو لازم است هر چه سریع‌تر به واقعی شدن قیمت ارز تن بدهد.
سیدعلی تاکید کرد: هر چه زودتر ما به واقعی شدن قیمت تن بدهیم صرفه جویی ارزی بیشتری داریم و تقاضای ارز نیز کمتر می شود، اما اگر بخواهیم با استناد به اینکه ارز ارزان می شود و قیمت ها واقعی نیست، این روند را ادامه بدهیم در نهایت هزینه ها را افزایش می دهیم.