خداحافظی با تورم تک‌نرخی؟/ زیانی که تبدیل ارزها به اقتصاد کشور وارد کرد

گروه اقتصادی- محسن جلال‌پور در گفت‌وگو با افکارنیوز در خصوص انتخاب یورو به عنوان ارز رسمی به جای دلار، اظهار داشت: واقعیت این است که از مسایل بانک مرکزی و ذخیره‌ها و سپرده‌های ارزی اطلاعی ندارم، ولی می‌دانم که طی چند سال گذشته خیلی متضرر شدیم که ارز رسمی را از دلار به یورو یا از یورو به دنبال تغییر دادیم.
وی افزود: یک زمانی نرخ برابری یورو 1.60 بود و ما خیلی از ذخایر ارز را با نرخ 1.40 و 1.50 تبدیل به یورو کردیم. زمانی هم که می‌خواستیم به دلار برگردیم، یورو 1.20 و 1.8 شده بود که ضرر زیادی کردیم.
رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: من اطلاع دارم که در این نقل و انتقال‌ها در بسیاری از موارد ضرر کردیم؛ البته گاها ممکن است منفعتی هم برده باشیم.
جلال‌پور متذکر شد: الان هم شنیدم که دلار تبدیل به یورو شده است، ولی به‌هرحال به نظرم به دلیل این‌که در این زمینه سررشته‌ای ندارم، اظهارنظر نکنم، بهتر است.
وی در عین حال در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش قیمت ارز، چه اتفاقی برای تورم می‌افتد؟ آیا باید با تورم تک نرخی خداحافظی کنیم؟ عنوان کرد: نه به خاطر نرخ ارز، من کلا فکر می‌کنم شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که دیگر ما تورم تک‌نرخی را خیلی نباید جدی بگیریم.
رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان این‌که یکی از آیتم‌های شرایط اقتصادی کشور، نرخ ارز است، خاطرنشان کرد: فروردین و اردیبهشت خیلی ملاک نبوده است، چون خیلی از این اتفاقات در این 2 ماه رخ داد و خیلی از اتفاقات پیش رو است. در کل پایان سال را باید در نظر بگیریم.