ترامپ قیمت نفت را به ۱۰۰ دلار می‌رساند

کاهش تولید نفت اوپک و روسیه با خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران تشدید شد و مانند کاتالیزوری برای بالا رفتن قیمت‌های نفت عمل کرد. تحلیل‌گران در گفتگو با اسپوتنیک پیش‌بینی‌های خود از نوسانات قیمت در ۲۰۱۹-۲۰۱۸ و ۱۰ سال آینده، را به اشتراک گذاشته‌اند.

به اعتقاد تحلیل‌گرانی که در مورد عواقب خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، با اسپوتنیک صحبت کرده‌اند، قیمت نفت خام به ۱۰۰ دلار خواهد رسید، اما این اتفاق یک‌ شبه نخواهد افتاد.

مک‌گرگور، تحلیل‌گر سیاسی و کارشناس آسیا اقیانوسیه تلوزیون ملی چین، سی‌ان‌تی‌وی، گفت: قیمت نفت قطعا در ۲۰۱۹ به ۱۰۰ دلار می‌رسد، اما سوال بهتر این است که چه موقع این اتفاق خواهد افتاد؟ به اعتقاد من همین تابستان (۲۰۱۸) این اتفاق خواهد افتاد. اما به نظرم قیمت‌ها در اوج تقاضای تابستانی موقتا به ۱۰۰ دلار می‌رسند و سپس دوباره در پاییز تا ۸۰ دلار افت می‌کنند.

او معتقد است: اقتصاد رو به رشد در چین، آمریکا و بازارهای در حال ظهور و بیشتر جهان، باعث تقویت تقاضایی عظیم برای نفت و گاز می‌شود و قیمت‌ها را بالاتر می‌برد، اما به علت اوج گرفتن عرضه در بازارهای جهان، قیمت‌ها جهشی آسمان‌خراش‌وار نخواهند داشت.

مک‌گرگور اشاره کرد که سال ۲۰۱۹ برای تولیدکنندگان نفت پرسودتر خواهد بود و در فصل‌های تابستان و زمستان که تقاضا برای نفت خام به بالاترین مقدار خود خواهد رسید، قیمت نفت حول ۱۰۰ دلار نوسان خواهد کرد.

چارلز اورتل، تحلیل‌گر وال‌استریت، سرمایه‌گذار و محقق روزنامه‌نگار، در این رابطه می‌گوید: قیمت‌های نفت روبه بالا خواهند رفت چراکه اقتصاد آمریکا قدرتمند است و قدرتمندتر هم می‌شود. در بلند مدت ظرف ۵ تا ۱۰ سال آینده، در صورتی که هیچ جنگ و یا درگیری‌ای روی ندهد که باعث جهش ناگهانی قیمت‌ها شود، قیمت متوسط نفت، بین ۷۵ تا ۱۰۰ دلار خواهد بود.