میانگین قیمت مسکن در تهران به متری ۶میلیون تومان رسید

بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به طور میانگین ۵ میلیون و ۹۸۴ هزار تومان بوده است.

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی آمار خام معاملات مسکن در اردیبهشت ماه امسال را منتشر کرد.

بر اساس این آمار، در اردیبهشت ماه ۹۷ مجموعا ۱۹ هزار ۴۴۲ معامله انجام شد که افزایش حدودا ۳ هزار فقره‌ای نسبت به تعداد معاملات اردیبهشت ماه سال گذشته دارد که در مدت مشابه سال ۹۶، مجموعا ۱۶ هزار و ۷۲۴ فقره مبایعه نامه در سامانه املاک به ثبت رسیده بود.

این در حالی است که در ماه قبل از ماه مورد نظر در آمار منتشره از سوی وزارت راه و شهرسازی (فروردین ۹۷) تعداد مبایعه نامه‌ها ۵ هزار و ۳۳۵ فقره بود که افزایش چشمگیر حدودا ۴۰۰ درصدی را نشان می‌دهد ضمن اینکه معمولا کارشناسان اقتصاد مسکن، تعداد معاملات فروردین ماه را به دلیل تعطیلات طولانی در بررسی‌های بازار محاسبه نمی‌کنند.

افزایش نیم میلیون تومانی میانگین قیمت مسکن تنها در یک ماه

همچنین بر اساس آمار منتشر شده، قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در اردیبهشت ماه امسال، ۵ میلیون و ۹۸۴ هزار تومان بود. این شاخص در اردیبهشت ماه سال گذشته ۴ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان در هر متر مربع اعلام شده بود. همچنین متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در فروردین ماه امسال متری ۵ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان برآورد شد. این شاخص نشان دهنده ادامه روند افزایش قیمت مسکن در تهران نسبت به ماه‌های گذشته است.

پررونق‌ترین و کم رونق‌ترین مناطق پایتخت

منطقه ۵ تهران با داشتن ۲ هزار و ۲۹۶ فقره معامله، پررونق‌ترین منطقه پایتخت از نظر تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت ماه امسال بود. این منطقه، در ماه گذشته (فروردین ۹۷) نیز پرمعامله‌ترین منطقه تهران بود.

کم رونق‌ترین منطقه پایتخت از نظر تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت ماه سال جاری، منطقه ۱۹ با ۱۱۲ فقره معامله بود. جالب اینکه همین منطقه (۱۹) در اردیبهشت ماه سال گذشته نیز با ۱۲۰ فقره قرارداد، کم معامله‌ترین منطقه تهران از نظر تعداد مبایعه نامه‌های امضا شده در بازار مسکن پایتخت بود.

گرانترین و ارزانترین منطقه تهران

گران‌ترین منطقه تهران در معاملات مسکن اردیبهشت ماه، منطقه یک با میانگین قیمتی ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در هر متر مربع برآورد شده است. ارزانترین منطقه نیز منطقه ۱۸ با میانگین متری ۲ میلیون و ۶۹۳ هزار تومان محاسبه شده است.

در اردیبهشت ماه سال گذشته نیز منطقه ۱۸ با متری ۲ میلیون و ۲۲۹ هزار تومان ارزان‌ترین و منطقه یک با میانگین متری ۹ میلیون ۹۵۹ هزار تومان گران‌ترین مناطق پایتخت بودند.

به عبارت دیگر افزایش قیمت در منطقه یک در اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲.۵ میلیون تومان در هر متر و در منطقه ۱۸، کمتر از متری ۵۰۰ هزار تومان بوده که نشان دهنده نامتوازن و ناهمگن بودن افزایش قیمت مسکن در بخش‌های مختلف پایتخت است.

افزایش قیمت مسکن در منطقه ۲۲ در اردیبهشت ۹۷ نسبت به فروردین ۹۷؛ متری ۹۳۰ هزار تومان

بیشترین افزایش قیمت مسکن از فروردین تا اردیبهشت امسال (بازه زمانی یک ماهه) در منطقه ۲۲ تهران با حدود ۹۳۰ هزار تومان در هر متر مربع رخ داده که از متری ۴ میلیون ۷۰۰ هزار تومان در فروردین ۹۷ به متری ۵ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان افزایش یافته است. در این شاخص، منطقه یک تهران با افزایش ۸۳۰ هزار تومانی میانگین قیمت مسکن در هر متر مربع در همین بازه زمانی، در رتبه دوم قرار دارد.

منطقه ۱۲؛ رشد منفی ۱۴۰ هزار تومانی در اردیبهشت ۹۷ نسبت به فروردین ۹۷

همچنین منطقه ۱۲ تهران تنها منطقه پایتخت بود که در اردیبشهت ماه امسال با کاهش قیمت مسکن نسبت به فروردین ماه مواجه شده بود. میانگین قیمتی منطقه ۱۲ در فروردین ۹۷ متری ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان بود، اما در اردیبهشت ماه امسال این شاخص به رقم ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که کاهش ۱۴۰ هزار تومانی قیمت مسکن در هر متر مربع در مرکز تهران به عنوان اصلی‌ترین منطقه استقرار بافت فرسوده و نابسامان پایتخت را نشان می‌دهد.