صنایع برای کاهش مصرف برق همکاری می‌کنند؟

تاکید مسوولان وزارت نیرو مبنی بر اینکه باید مدیریت بهینه مصرف به صورت جدی پیگیری شود، تا با توجه به رشد مصرف در شبکه اختلالی ایجاد نشود، آمارها حاکی از این است که علیرغم هوای مناسب و تاخیر در گرم شدن هوا مصرف برق از سوی صنایع روند صعودیبه خود گرفته است.

براساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، پیک مصرف برق در روز گذشته (جمعه 11 خرداد ماه) 41 هزار و 286 مگاوات بود که به‌علت تعطیلی نسبت به روز پنجشنبه که برابر با 43 هزار و 991 مگاوات بوده، کاهش داشته است.

میزان مصرف برق صنایع نیز در روز گذشته چهارهزار و 200 مگاوات بود که نسبت به پنجشنبه که میزان آن چهارهزار و 69 مگاوات بوده است، مصرف برق این بخش روند صعودی به خود گرفته است.

* صنایع برای کاهش پیک بار به میزان 2300 مگاوات همکاری خواهند کرد؟

مهری مدیرکل مدیریت مصرف توانیر با اشاره به اینکه کاهش 40 درصدی بارش ها باعث شده تا ظرفیت زیادی از نیروگاه های برق آبی برای تابستان قابل استفاده نباشد گفت:پیش نویس بخشنامه تغییر ساعت کاری در استان ها به هیات دولت ارسال شد.

مهری با بیان این که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته صنایع برای کاهش پیک بار به میزان 2300 مگاوات همکاری خواهند کرد، تصریح کرد: در تحقق این هدف، نقش دفاتر مدیریت مصرف جهت جلب همکاری مدیران صنایع بسیار حیاتی است.

وی ادامه داد: همچنین سهم همکاری کشاورزان نیز 1500 مگاوات در نظر گرفته شده است.

علیرغم تهیه و ارسال پیش نویس بخشنامه تغییر ساعات کاری در استانها به هیات دولت هنوز این بخشنامه مورد تایید و ابلاغ آن به دستگاههای دولتی نشده است.

اگر چه پیک مصرف یا ساعات اوج مصرف به‌طور معمول در شش ماه نخست سال در ساعت‌های 12 تا 16 (پیک روزانه) و 19 تا 23 در شب (پیک شبانه) اتفاق می‌افتد اما به گفته امیر دودآبی‌نژاد معاون فنی ساتبا حدود 70 درصد از پیک مصرف برق به بخش ساختمان اختصاص دارد و برآورد این است که بیشتر از 20 هزار مگاوات از اوج بار یا پیک متعلق به لوازم سرمایشی باشد، بنابراین هنوز دمای هوا به آن شکل افزایش نیافته و اگر وسایل سرمایشی به یکباره مورد استفاده قرار بگیرد و میزان مصرف برق خانگی و صنایع افزایش یابد برنامه مدیریت مصرف برق که برای جبران 5 تا 6 هزار مگاوات کسری تولید برق انجام خواهد شد با خلاء همراه و خاموشی‌ها به واقعیت تبدیل می‌شود.