پیش‌بینی تازه از آینده بازار مسکن

حسام عقبایی در خصوص نوسانات قیمت مسکن بیان کرد: رشد قیمت مسکن در اواخر سال گذشته کافی بود و متقاضیان مسکن خود را به سختی با آن وفق داده بودند و روند صعودی قیمت ها برای بار دوم در اردیبهشت ماه موجب رکود در این بازار شد.

وی در توضیح عوامل رکود در بازار مسکن تشریح کرد: بلاتکلیفی قیمت مسکن از یک طرف برای خریداران و از طرفی فروشندگان و انبوه‌سازان را با مشکل روبرو کرده، عامل بعدی رشد قیمت مسکن در اردیبهشت ماه و انتظار فروشندگان، نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان است و همین موضوع که همواره سابقه هم داشته باعث افت معاملات مسکن شده است.

نائب ‌رئیس اتحادیه‌ مشاوران ‌املاک در ادامه افزود: نوسانات نرخ ارز و طلا در سایر بازارهای مشابه و به خصوص بازار مسکن تأثیرگذار بود و به همین دلیل علیرغم اینکه مسکن در اواخر سال گذشته دچار یک افزایش 30 درصدی قیمت شده بود در اردیبهشت ماه حباب قیمتی را شاهد بودیم.

عقبایی با اشاره به اینکه بازار مسکن ظرفیت افزایش مجدد قیمت ها را ندارد، گفت: مسکن همانند سایر کالاها نیست که بخواهیم ماهانه شاهد افزایش قیمت آن باشیم چرا که مسکن همواره یک کالای سرمایه‌ای بوده و نمی‌شود این مساله را کتمان کرد.

وی تاکید کرد: رشد قیمت مسکن در اردیبهشت ماه حباب بوده و باید این رشد به گونه‌ای باشد که تعادل را در بازار مسکن ایجاد کند.

نائب ‌رئیس اتحادیه‌ مشاوران ‌املاک با بیان اینکه قیمت مسکن در بازار در ماه های آتی تغییر چندانی نخواهد کرد، تصریح کرد: تثبیت بازار مسکن از خرداد ماه و یا تیر ماه به این معنی نیست که قیمت مسکن با یک سونامی و یا کاهش آن چنانی مواجه شود بنابراین افزایش قیمت در اواخر سال گذشته برای بازار مسکن کافی بود و مسکن دیگر کشش افزایش قیمت ندارد.

عقبایی در انتها با اشاره به خاطر نشان کرد:سردرگمی بازار مسکن باعث شده تا قیمت‌ها نیز ثبات نداشته باشند بنابراین ثبات نسبی قیمت مسکن را از اواخر خرداد ماه تا اوایل تابستان شاهد خواهیم بود.