ایران تهدید کرد: تصمیم ضد ایرانی اوپک را وتو می‎کنیم

حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک در سخنانی گفت: «3 عضو موسس اوپک قصد دارند این طرح را متوقف کنند... اگر عربستان و روسیه می خواهند تولید خود را افزایش دهند، این مستلزم اجماع است. اگر این دو کشور بخواهند به تنهایی اقدام کنند، این به معنای نقش توافق کاهش تولید خواهد بود.»

اظهارات نماینده ایران نشان می دهد که اعضای اوپک نشست پرتنشی را در مورد پیشنهاد پایان دادن به توافق کاهش تولید خواهند داشت. 24 کشور عضو توافق کاهش تولید موفق شده اند به هدف خود یعنی برقراری توازن در بازار و افزایش قیمت ها دست یابند و 2 تولید کننده بزرگ این توافق اکنون قصد تعدیل توافق را دارند. اما در حالی که عربستان و روسیه کمتر از ظرفیت خود نفت تولید می کنند، بسیاری از کشورهای عضو اوپک از جمله ایران و ونزوئلا حتی در صورت افزایش سهمیه تولید ممکن است نتوانند تولید خود را افزایش دهند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفته، اوپک و متحدانش ممکن است افزایش تولید روزانه 1.5 میلیون بشکه ای را مد نظر قرار دهند. این میزان افزایش تولید برای کاهش عرضه ونزوئلا و ایران که از سوی آژانس بین المللی انرژی پیش بینی شده کافی خواهد بود. منابع آگاه گفتند، عربستان در حال بحث در مورد سناریوهای مختلف است که تولید نفت را بین 500 هزار تا یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد.

کاظم پور اردبیلی گفت: «ما به برادرانمان در اوپک و روسیه می گوییم که نیازی نیست ما ترامپ را که دو عضو موسس اوپک و همچنین روسیه را تحت تحریم قرار داده راضی کنیم .. ما کشورهای دارای حاکمیتی هستیم که مسئولیت ها و ارزش های خودمان را داریم. همه جهان باید در مقابل این رفتارهای متکبرانه بایستد و خواهد ایستاد.»

به گفته نماینده ایران، هیچ تغییری در عوامل بنیادین بازار نفت رخ نداده، اما اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اصرار دارند که وضعیت را به گونه ای دیگر القا کنند. کاظم پور اردبیلی افزود: «عرضه به اندازه کافی در بازار وجود دارد و اوپک باید تا پایان سال به تصمیم خود پایبند بماند...من اطمینان دارم که بسیاری دیگر از اعضای اوپک هم همین احساس را دارند و اینگونه عمل می کنند.»