کمبود 3 میلیون واحد مسکونی در کشور

محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه هم اکنون برداشت واحدی از نیاز کشور به مسکن وجود ندارد، اظهار کرد: دولت معتقد است به لحاظ تعداد واحدهای مسکونی، کشور اشباع شده و ما نیاز به تولید مسکن دیگری نداریم و این در حالی است که کشور با کمبود مسکن مواجه  است.

وی افزود: طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس کمبود سه میلیون واحد مسکونی در کشور احساس می‌شود و ما باید سالانه 800 هزار واحد مسکونی احداث کنیم اما توان تولیدکنندگان کمتر از 400 هزار واحد است.

رضایی‌کوچی اظهار کرد: متأسفانه عرضه و تقاضا در بازار مسکن بهم ریخته و نظارت‌های ضعیف و سلیقه‌ای در این بازار سبب ایجاد آشفتگی شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: طرح مالیات بر خانه‌های خالی چند سال گذشته تعریف شد اما متأسفانه این طرح هنوز به مرحله اجرایی نرسیده‌ است.

وی گفت: متقاضیان مسکن و مستأجران در این بازار با مشکل مواجه شده‌اند و در این بین هیچ دستگاه متولی رسیدگی به این موضوع نیست.

رضایی‌کوچی تأکید کرد: باید نظارت بر دستگاه‌های اجرایی افزایش یابد و در همین خصوص هفته آینده کمیسیون عمران مجلس از وزیر راه و شهرسازی و دستگاه‌های مسئول دعوت کرده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه باید سامانه‌ای برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن طراحی شود، گفت: مجلس ایده طراحی سامانه  تعیین املاک و مستغلات را به وزارت راه وشهرسازی ارائه و  وزارت راه وشهرسازی با آن موافقت کرده است.