بانک‌ها پولی ندارند که بتوانند وام دهند/ نرخ سود بانکی اصلاح شود

گروه اقتصادی- عباس آرگون در گفت‌وگو با افکارنیوز اظهار داشت: بیشتر سرمایه‌گذاری باید به سمت بازارهای مناسب و تولید برود. هیچ‌یک از این سه بازار برای سرمایه‌گذاری مناسب نیستند.

وی افزود: پول باید در بخش‌های مولد اقتصادی سرمایه‌گذاری شود که خروجی داشته باشد. سرمایه‌گذاری در بانک که در بخش‌های مولد اقتصادی کمک کند بیشتر به نفع کشور است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تصریح کرد: باید نگاه جمعی داشته باشیم. در نگاه فردی بانک امروزه بهترین بازدهی را دارد، اما در نگاه کلان پول و سرمایه باید به سمت بخش‌های واقعی و مولد اقتصادی سوق داده شود.

آرگون در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ سود بانکی چقدر بر رشد نرخ تسهیلات تاثیر داشته است، عنوان کرد: تاثیر مستقیم دارد. هرچه نرخ سود بانکی افزایش پیدا کند، نرخ تسهیلات نیز به تناسب افزایش پیدا می‌کند. بانک از خود پولی ندارد، به همین ترتیب قطعا پولی را که به سپرده‌گذار می‌دهد، از تسهیلات‌گیرنده می‌گیرد.

وی متذکر شد: هر چه نرخ سود بانکی بیشتر شود، به همان نسبت نرخ تسهیلات نیز افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران یادآور شد: با توجه به مشکلات نقدینگی بانک‌ها فکر می‌کنم که در واقع تسهیلات روندی کاهشی داشته باشد.

آرگون گفت: بانک‌ها در حال حاضر پولی ندارند که بتوانند وام دهند. از سوی دیگر اگر نرخ سود بانکی با همین روند ادامه پیدا کند، به طور قطع در آینده بانک‌های کشور با بحران کمبود مالی روبه‌رو خواهند شد.