ارز تک نرخی موجب فساد است/ ضرورت وجود ارز آزاد و شناور

گروه اقتصادی- علی گلمرادی نماینده ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با بیان اینکه تجربه نشان داده که ارز تک نرخی فساد برانگیز است، افزود: با توجه به اینکه در تک نرخی بودن ارز، قیمت ارز دولتی و بازار متفاوت است و شکاف قیمتی بوجود می آید، عده ای تحت عنوان دلالی بهره برداری خاص خود را دارند.

وی افزود: این روند و شرایط موجب اخلال در رونق تولید می شود چرا که در مبحث صادرات و واردات مرتبط با تولیدات داخلی از محل این تفاوت نرخ دولت و آزاد ضربات سنگینی به تولید و بخش خصوصی وارد می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: ارز باید 2 نرخی باشد که در این صورت برای کالاهای اساسی و سایر موارد ضروری کشور باید ارز دولتی داده شود اما در بازار آزاد هم ارز آزاد با قیمت شناور هم موجود باشد.

گلمرادی با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار نامناسب و بد است، تصریح کرد: دولت باید هر چه سریعتر برای کنترل بازار و جلوگیری از توم اقدام کند و اجازه ندهد سفر مردم بیش از این کوچک شود.

وی گفت: گرانی ها بخصوص گرانی ارز، سکه، اقلام مصرفی و معیشتی مردم، موجب نارضایتی شده و دولت نباید اجازه دهد عده ای سود جو و دلال با اقتصاد کشور بازی کنند.

نماینده ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه تیم اقتصادی دولت خوب عمل نکرده و عملکرد آقایان بسیار ضعیف بوده است.

گلمرادی بر ترمیم کابینه و تغییر تیم اقتصادی دولت تاکید کرد و افزود: برخی از افراد کابینه پیر، خسته و بی انگیزه هستند که امیدواریم رئیس جمهور با تغییر آنها، یک تیم فعال، کارآمد، با برنامه و با انگیزه انتخاب و بتواند این مشکلات را رفع کند.

وی افزود: اگر رئیس جمهور نسبت به تغییر و ترمیم کابینه اقدام نکند، قطعا مجلس از اختیارات قانونی و نظارتی خود برای بهبود وضعیت اقتصادی و رفع مشکلات فعلی استفاده خواهد کرد.