ثبات نسبی طلای سرخ در بازار

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران، از ثبات نسبی نرخ طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: دخالت سازمان تعاون روستایی در بازار با شعار حمایت از کشاورزان به نفع آنها نخواهد بود چرا که تولیدکنندگان در ابتدای فصل زعفران تولیدی خود را فروختند.

وی با اشاره به اینکه عرضه زعفران در بورس کالا کاری را از پیش نخواهد برد، تصریح کرد: هم‌اکنون که بحث عرضه زعفران در بورس کالا مطرح است، دیگر زعفرانی دست کشاورزان نیست که بتوانند در این بازار عرضه کنند و هر آنچه وجود دارد دست عده‌ای دلال است که ادعای کشاورزی می‌کنند.

حسینی، نرخ حداقل هر کیلو زعفران را 4 میلیون و 900 و حداکثر 6 میلیون و 200 هزار تومان در بازار اعلام کرد.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: محصولات متنوعی نظیر زرشک، عناب و غیره که جنبه صادراتی دارد، در کشور تولید می‌شود؛ بنابراین سازمان تعاون روستایی در جهت حمایت از کشاورزان بهتر است اقدام به عرضه این محصولات در بورس کالا کند و تنها بر عرضه زعفران تأکید نداشته باشد.

وی با انتقاد از این مسئله که مسئولان همواره بر طبل گرانی زعفران می‌کوبند، بیان کرد: اگرچه شورای زعفران موافق ارزانی این محصول و ضرر و زیان کشاورزان نیست، اما درست نیست که همواره بر طبل گرانی بکوبیم چرا که با افزایش کیفیت و عملکرد در واحد سطح،کاهش قیمت تمام شده و رقابت پذیری منطقی در دنیا می توان قیمت پایین تر محصول را جبران کرد.

حسینی با بیان اینکه ارتقای درآمد کشاورزان را نباید با افزایش قیمت جبران کرد، تصریح کرد: با توجه به آنکه رقبا زعفران ایرانی درصددند با ادامه این نابه سامانی‌ها، جایگاه ما در بازار های هدف را تصاحب کنند؛ بنابراین آموزش صحیح به کشاورزان در افزایش تولید، کیفیت و درآمد کشاورزان تأثیر بسزایی دارد و نباید با نوسان قیمت زعفران بهانه ای دست آنها داد تا به سرعت به کشت زعفران هجوم بیاورند چرا که 95 درصد کشورهای دنیا قادر به تولید زعفران هستند که این امر خطر بزرگی برای ما به شمار می رود.

وی در پایان تصریح کرد: اگرچه زعفران در برخی قاره‌ها و کشورها با نرخ های بالایی به فروش می رسد اما ملاک قرار دادن آن نرخ ها و رساندن زعفران تولیدی در داخل به آن کار اشتباهی است.