آیا روسیه نفت ایران را از تحریم‌ها نجات ‌می‌دهد؟

 روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: آمریکا از همه کشورها خواسته تا واردات نفت ایران را تا نوامبر سال 2018 متوقف کنند، در غیر این صورت با تحریم های مضاعف مواجه خواهند شد.

طرف آمریکایی معتقد است که برخوردهای تهران در مسائل منطقه‌ای و همچنین ادامه نقض توافق هسته‌ای که واشنگتن در ماه مه از آن خارج شده،  چنین اقدامی را ضروری کرده است. ولی در محافل کارشناسی روسی بر این عقیده‌اند که کشورهای جهانی خرید نفت از جمهوری اسلامی را کاهش نخواهند داد، ولی اگر چنین مسئله‌ رخ دهد، روسیه می توانند با خرید نفت ایران در ازای کالا در واقع کشتی نجاتی برای ایران بفرستد.

وزارت خارجه آمریکا توضیح داده که این کشور قصد ندارد در خصوص اعمال فشار بر خریداران نفت از ایران، برای متحدان ایالات متحده نیز تبعیضی قائل شود. ظاهراً چنین هشداری پیش از این به کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه نیز داده شده است.

به نظر می‌رسد مسئله تهدید اقدامات محدود کننده علیه کشورهای وارد کننده نفت ایران در مذاکرات این هفته "الکساندر نوواک" وزیر انرژی روسیه با مقامات آمریکایی در واشنگتن نیز مطرح شده است. نوواک روز چهارشنبه، بعد از مذاکره با "ریک پری" وزیر انرژی آمریکا در واشنگتن، در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این باره گفت: «ما دارای قرارداد خرید نفت از ایران هستیم که در سال 2014 امضاء شده که در حال اجراست و به همین دلیل وضعیت را در صرفا بر اساس ضوابط حقوقی ارزیابی کنیم.»

در صنایع نفت ایران نیز به درخواست جدید آمریکا از متحدانش واکنش نشان داده و این اقدام آمریکا را غیرقابل اجرا دانسته و یادآور شده‌اند، برغم کاهش همکاری‌های انرژی با برخی شرکت‌های اروپایی،طرف ایرانی همچنان به صادرات نفت به کشورهای اروپایی، آسیایی و دیگر نقاط جهان ادامه می‌دهد.

کمتر کشوری با درخواست آمریکا برای توقف خرید نفت از ایران موافقت ‌کند

"ولادیمیر ساژین" کارشناس ارشد موسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه به این روزنامه توضیح داده، آمریکا نمی‌تواند به هدف خود برای توقف فروش نفت ایران در بازار جهانی دست یابد. حتی در شرایط قبلی رژیم تحریم‌ها علیه تهران (پیش از امضای توافق هسته‌ای)، کشورهای وارد کننده نفت ایران با طرف آمریکایی در مورد کاهش خرید نفت از جمهوری اسلامی توافقاتی کرده بودند، ولی هیچ کدام خرید خود را به صفر نرسانده بودند.

البته به عقیده وی، اقدامات محدودکننده یکجانبه آمریکا که بر سایر کشورها تحمیل شده، می تواند روی قیمت نفت تاثیر گذارد. عربستان سعودی هم ممکن است استخراج نفت خود را افزایش دهد و نفت بیشتری به سایر کشورها از جمله روسیه صادر کند.

این تحلیلگر با تاکید بر اینکه کمتر کشوری از کشورهای وارد کننده نفت با درخواست جدید واشنگتن موافقت خواهد کرد،  گفت: «در حال حاضر چین، هند، کره جنوبی و ترکیه  حجم زیادی از ایران خریداری می‌کنند. در طول سال‌های 2012الی 2015که تحریم‌های شدیدالحن علیه ایران اجرا می شد، بیشتر کشورها میزان خرید نفت خود از ایران را کاهش داده بودند، ولی هرگز به طور کلی آن را قطع نکرده بودند. اکنون نیز اگر واردات نفت از ایران کاهش یابد، روسیه به خوبی شرایط آن را خواهد داشت تا به کمک این همسایه خود بشتابند.»

 ساژین افزود: «در حال حاضر برنامه خرید نفت ایران در ازای کالا بین دو کشور در جریان است و اگر تهران موافقت کند که نفت بیشتری به روسیه ارسال نماید، مسکو می توانم در ازای ارزش آن کالاهای مختلف مورد نیاز ایران را تامین کند. برای این منظور تنها انعقاد یک قرارداد جدید لازم است در آن صورت روسیه بازار نفت ایران را تصاحب خواهد کرد.»