ناتوانی عربستان برای جبران کاهش صادرات نفت ایران

طبق نظرسنجی بلومبرگ از تحلیلگران، شرکت‌های نفتی و آمارهای کشتیرانی، عربستان سعودی به وعده خود برای کنترل رشد قیمت‌های نفت عمل کرده و تولید خود را در ژوئن ۳۳۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و به ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز رسانده است که بزرگترین افزایش ماهانه تولید از ژوییه سال ۲۰۱۳ بوده است، اما اختلالات در لیبی به همراه کاهش تولید در ونزوئلا و آنگولا به معنای آن است که تولید نفت اوپک مجموعا تنها ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۳۱.۸۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

با صعود قیمت‌های نفت به بالاترین حد در بیش از سه سال گذشته، عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده عضو اوپک است از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، برای مهارکردن رشد بی‌رویه قیمت‌ها تحت فشار سیاسی فزاینده‌ای قرار گرفته است. فشار آمریکا بر سعودی‌ها افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد، زیرا ترامپ ایران را هدف تحریم قرار داده و از سعودی‌ها خواسته شکاف عرضه‌ای که بر اثر تحریم‌ها ایجاد می‌شود را پر کنند.

این نظرسنجی ابعاد چالشی که سعودی‌ها با آن روبه‌رو هستند را نشان می‌دهد. حتی پیش از این‌که تحریم‌ها صادرات نفت ایران را متاثر کنند، کاهش تولید در سایر اعضای اوپک شدت گرفته است. تولید نفت ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی که زیرساخت نفتی این کشور را فلج کرده، به پایین‌ترین میزان در چند دهه اخیر سقوط کرده است. در لیبی نیز تشدید درگیری‌های سیاسی باعث شده است کنترل بنادر نفتی به دست جناحی بیافتد که با شرکت نفت دولتی مخالف است.