سوءاستفاده از کارت‌های اجاره‌ای برای صادرات

 فرود عسگری در نشست مدیران ستادی و اجرایی گمرکات سراسر کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه هدف از تحریم های اقتصادی علیه ایران، تولید و اشتغال است باید گمرکات اجرایی بیشترین تلاش خود را برای کمک به رفع مشکلات ناشی از تحریم از طریق تسهیل فرایند گمرکی، ترخیص سریع و آسان کالاهای واحد های تولیدی به کار بگیرند. 

وی توضیح داد: نباید ترخیص کالاهای واحدهای تولیدی در پیچ و خم فرآیندهای اداری گیر کند. همه از گمرک انتظار کمک دارند و ما با تمام قوا و حتی خارج از نوبت آماده کمک هستیم. 

رئیس کل گمرک ایران افزود: بهبود معیشت کارکنان از برنامه های اولویت دار گمرک است و از معاونت توسعه مدیریت و منابع برای حل مشکلات معیشتی و رفاه کارکنان درخواست رسیدگی کرده ایم و این موضوع در اولویت برنامه های کاری این معاونت قرار دارد و من به طور منظم اقدامات انجام شده در این حوزه را شخصا پیگیری می کنم.

عسگری در مورد سواستفاده از کارت های اجاره ای نیز هشدار داد و گفت: احتمال استفاده از کارت های اجاره ای در صادرات نیز وجود دارد، تاکنون از این کارت ها در واردات استفاده می شد اما اکنون احتمال استفاده در صادرات نیز وجود دارد. البته خوشبختانه وزارت صنعت در حال کنترل و بررسی همه کارت های اجاره ای است تا جلوی تخلفات ناشی از این کار گرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به آمار تجارت خارجی در سال ۹۶ گفت: در ۹۶ سال خوبی را پشت سر گذاشتیم، حجم عملیات گمرکی در ارائه خدمات بسیار بالا بود. به طوری که گمرک برای ۱۰۰ میلیارد دلار کالا، خدمات گمرکی در بخش تجارت خارجی ارائه داد . 

وی افزود: در سال گذشته  ۴۷ میلیارد دلار صادرات با رشد ۶.۵ درصد،۵۴ میلیارد دلار واردات با رشد ۲۴.۳ درصد و حدود ۱۰ میلیون تن ترانزیت با رشد ۲۸ درصدی داشتیم و توانستیم یکی از دستگاه های پیشتاز باشیم. 

عسگری گفت: گمرک در اخذ حقوق ورودی و تامین منابع در آمدی دولت پیشرفت داشته و از سوی رئیس جمهور و سایر مسوولان مورد تقدیر قرار گرفته است. 

به گفته رئیس کل گمرک ایران در سال ۹۶ در مجموع ۲۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل حقوق ورودی، ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از مالیات ارزش افزوده و عوارض کالاهای وارداتی و ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان معافیت به واحدهای تولیدی اعطا شده است که امیدواریم در سال ۹۷ بتوانیم تسهیلات بیشتری را جهت ارائه معافیت های گمرکی به واحدهای تولیدی داشته باشیم. 

رئیس کل گمرک در ادامه گفت: سال ۹۷ را خوب آغاز کردیم و به خصوص در صادرات وضعیت خوبی داریم و در واردات هم علی رغم کاهش واردات خودرو تنها با رشد منفی ۲ درصد روبرو بوده ایم. 

وی افزود: در سه ماهه اول سال ۹۶ ، ۲۷ هزار دستگاه خودرو وارد شد که این رقم امسال به ۷ هزار دستگاه رسیده است. 

عسگری با تاکید بر بهره گیری مناسب از تجربیات گذشته از جمله در زمان جنگ و تحریم های سال ۹۰ و ۹۱ افزود: امیدواریم بتوانیم با استفاده از این تجربیات از تمام ظرفیت های گمرک برای کمک به پشت سر گذاشتن شرایط خاص و کنونی استفاده کنیم. 

رئیس کل گمرک در مورد تفاوت نرخ ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو به وجود زمینه هایی جهت احتمال بیش اظهاری اشاره کرد و گفت:  گمرکات اجرایی توجه جدی به موضوع بیش اظهاری درباره واردات دارو و کالاهای اساسی داشته باشند. 

وی توجه دقیق و کامل گمرکات به سیستم های الکترونیکی ارزش و تعرفه به منظور جلو گیری از بیش اظهاری کالا را مورد تاکید قرار داد. 

رئیس کل گمرک با بیان اینکه کالاها باید حداقل توقف را در انبار ها داشته باشند، اظهار کرد: در گمرکات اجرایی از ظرفیت بازرسی و باز بینی بیشتر استفاده شود. 

وی یکی از ابزارهای کنترلی در این زمینه را سامانه ها و سیستم های الکترونیکی موجود در گمرک دانست و گفت: در شرایط مشابه در سال ۹۰ و ۹۱، گمرک فاقد سیستم های پیشرفته کنونی بود اما در حال حاضر با کمک سامانه های الکترونیکی و  با استفاده از تصاویر ایکس ری می توانیم دقت و کنترل بیشتری داشته باشیم.